.

۱۴ مطلب در آبان ۱۳۹۵ ثبت شده است

قیام گروهی از مشرق زمین

       به نام خداوند بخشنده مهربان


آخرالزمان

طبق چند روایت، مردمی از مشرق، قیام خواهند کرد و یاری‌گر حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف خواهند بود. در روایت معتبری که ابوخالد کابلی از امام محمد باقر علیه السلام نقل کرده، آمده است:
گویا می‌نگرم قومی از مشرق، قیام کرده‌اند. آنان حقشان را می‌خواهند، ولی به آنان نمی‌دهند؛ دوباره آن را طلب می‌کنند، ولی باز به آنان داده نمی‌شود. وقتی اوضاع را این‌گونه می‌بینند سلاح‌هایشان را بر می‌دارند. در آن هنگام، آن‌چه می‌خواهند به آنان می‌دهند، ولی آنان نمی‌پذیرند و استوار می‌ایستند و قدرتشان را به کسی جز صاحب شما تحویل نمی‌دهند. کشته‌های آنان، شهید هستند. آگاه باشید اگر من آن زمان را درک می‌کردم، خود را برای صاحب این امر نگه می‌داشتم.» (1)
و در حدیثی که از پیامبر اکرم نقل شده است، می‌خوانیم: «یخرج ناس من المشرق فیوطئون للمهدی یعنی سلطانه؛(2) گروهی از اهل مشرق قیام می‌کنند و زمینه را برای حکومت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف فراهم می‌کنند». روایت، در منابع عامه آمده است.
در این مقاله، به معرفی برخی از مردم مشرق زمین‌ و اقدام‌هایشان که بیشتر در روایت‌های اهل‌بیت علیهم السلام آمده است می‌پردازیم.
1-  اول : خراسانی
خراسانی، منسوب به خراسان است و خراسان، نامی است که به دو عنوان، اطلاق ‌شده است.
یک: به قسمتی از سرزمین فعلی ایران که از کوه‌های زاگرس شروع می‌شود و تا قسمتی از شهر هرات در کشور افغانستان و اطراف آن، ادامه پیدا می‌کند و از شمال، شهرهای نیشابور، مرو، سرخس و قسمتی از سرزمین‌های شمال شرقی ایران را در بر می‌گیرد و از جنوب، تا کرمان و سیستان ادامه می‌یابد.
دو: به مناطق و سرزمین‌های اطراف خراسان که حاکمان خراسان در آن منطقه‌ها حاکمیت داشته‌اند.(3)
برخی از نکاتی که از روایت‌های اهل بیت علیهم السلام درباره خراسانی استفاده می‌شود، به شرح ذیل است.
حرکت خراسانی همزمان با خروج یمانی و سفیانی معرفی شده است. بکر بن محمد ازدی از امام جعفر صادق علیه السلام نقل کرده است: «خروج الثلاثة الخراسانی و السفیانی و الیمانی فی سنة واحدة فی شهر واحد فی یوم واحد …؛(4) خروج سه گروه سفیانی، خراسانی و یمانی در یک سال، در یک ماه، و در یک روز خواهد بود.»
خراسانی برای مقابله با سفیانی، یاری کردن اهل عراق و همراهی با حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف حرکت خود را آغاز می‌کند. در حدیث معتبری که از جابر بن یزید جعفی به نقل از امام محمد باقر علیه السلام با سندهای مختلف وارد شده، آمده است:
سفیانی سپاهی به سوی کوفه می‌فرستد که تعداد آنان هفتاد هزار نفر است. آنان در کوفه به قتل و تجاوز و غارت می‌پردازند. در آن حال (برای کمک به اهل عراق) نیروهایی از طرف خراسان با سرعت به سوی کوفه می‌آیند و در میان آنان، تعدادی از اصحاب حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف وجود دارند»(5)
2- دوم : اهل قم
بنابر آنچه از برخی روایات‌ استفاده می‌شود، شهر قم یکی از شهرهایی است که نقش محوری در زمینه‌ سازی ظهور حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف دارد. این شهر از ابتدای حکومت عباسیان، خاستگاه و منطقه امنی برای شیعیان و مورد عنایت و توجّه اهل‌بیت علیهم السلام بوده است.(6) اهل قم در معراج پیامبراکرم به ولایت مداری ستوده شده‌اند.(7) شهر قم با آغاز غیبت صغری به عنوان مرجع علمی شیعیان مطرح شد. حسین بن روح نوبختی(نایب سوم) در آن زمان برای تأیید کتابی، آن را برای عالمان قم فرستاد.(8) این مطلب نشان از جایگاه علمی و حدیثی این شهر در آن دوره دارد. در روایتی امام جعفر صادق علیه السلام به خالی شدن کوفه از دانش اهل‌بیت علیهم السلام و آشکار شدن آن در شهر قم در نزدیکی ظهور اشاره می‌کند و می‌فرماید:
کوفه از مؤمنان، خالی خواهد شد و دانش از آن مکان جمع می‌شود؛ مانند جمع شدن مار در لانه‌اش. سپس دانش در شهری که به آن قم گویند، آشکار شود و آن مکان، معدن دانش و فضیلت می‌شود؛ به صورتی‌ که در زمین، مستضعف دینی ـ حتی در بانوان پشت پرده ـ باقی نمی‌ماند. و این اتفاق نزدیک ظهور قائم ما رخ خواهد داد. خداوند، قم و اهلش را در آن زمان، جانشینان حجّت قرار می‌دهد(9).»
بنابر این حدیث و روایت‌های مشابه، (10) قم به وسیله گسترش معارف اهل‌بیت علیهم السلام همگان را با حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف آشنا می‌کند و به پذیرش عمومی و پرورش نیرو جهت یاری امام عصر می‌پردازد.
در حدیثی که از امام موسی کاظم علیه السلام نقل شده، به تشکیل حکومت توسط فردی از اهل قم برای بر‌پایی حق اشاره شده است. در این روایت می‌خوانیم:
مردی از اهل قم، مردم را به سوی حق فرا می‌خواند. گروهی مانند پاره‌های آهن، همراه او جمع می‌شوند که بادهای تند، آنان را منحرف نمی‌کند. از نبرد، خسته نمی‌شوند و نمی‌ترسند و بر خداوند توکل می‌کنند و عاقبت برای اهل تقوا است.» (11) البته در این حدیث، اشاره‌ای به نزدیکی قیام مردی از قم، به ظهور حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف نشده است.

ترجمه: « از احمد بن سالم، از محمد بن یحیی بن ضریس، از محمد بن جعفر، از نصر بن مزاحم و ابن ابی حماد، از ابی داود از عبدالله بن شریک از ابی جعفر علیه السلام که فرمود: ابوبکر و عمر و زبیر و عبدالرحمن بن عوف به درگاه رسول الله (ص) نزدیک شدند و نشستند، پس پیامبر(ص) بر آنها وارد شد، کنارشان نشست، دمپایی اش گسیخته شد و با دمپایی اش اشاره وار به حضرت علی بن ابی طالب (ع) زد، سپس فرمود: همانا از سمت راست خداوند عزوجل – یا از سمت راست عرش – قومی از ما برخاستند که بر منابری از نورند، صورت هایشان نورانی است و لباسهایشان نورانی است، صورت هایشان بر چشم ناظرین دیگر پرده می اندازد. ابوبکر گفت: ای پیامبر، خدا آنها کیستند؟ پس ایشان سکوت کردند. زبیر گفت : ای پیامبر خدا، آنها کیستند؟ پس ایشان سکوت کردند. عبدالرحمن بن عوف گفت: ای پیامبرخدا، آنها کیستند؟ پس ایشان سکوت کردند. سپس حضرت علی (ع) فرمودند: ای پیامبر خدا، آنها چه کسانی هستند؟ پس ایشان فرمودند: آنها قومی هستند که به واسطه ی روح الله به یکدیگر محبت می ورزند (دلهایشان به هم نزدیک می شود)، درحالی که هیچ نسب یا اموال مشترکی ندارند؛ آنها شیعه ی تو هستند و تو امامشان هستی ای علی. »
همان گونه که در حدیث فوق ملاحظه فرمودید، پیامبر (ص) به حضرت علی (ع) بشارت دادند که گروهی از شیعیان ایشان به واسطه ی روح الله  دلهایشان  به هم  نزدیک می شود و متحد می گردند،  در حالی  که  دلیل  اتحاد  آنها  اموال و نسب  مشترک نمی باشد. افراد این قوم از چنان منزلتی برخوردارند که چهره ی نورانی آنها چهره های سایر مردم و حتی مسلمانان دیگر را نیز تحت الشعاع قرار می دهد.
لازم به ذکر است که روایات دیگری نیز در بین روایات اهل سنت وجود دارند که درهمه ی آنها به کلمه ی روح الله اشاره شده است. البته جزئیات روایت اهل سنت کمی با روایت شیعیان تفاوت دارد، اما مضمون اصلی یکی است. روایات اهل سنت را  که  درباره ی روح الله بیان شده اند در زیر ملاحظه می فرمایید:

پی نوشت:
1- غیبت، نعمانی، ص273، باب14، ح50.
2- سنن ابن‌ماجه، ص1369، ح4088.
3- معجم البلدان، ج2، ص350.
4- غیبت، طوسی، ص446، ح443.
5- غیبت، نعمانی، ص279، باب14، ح67.
6- رجال کشی، ص333، ح608 و 609.
7- علل‏ الشرائع، ج2، ص572، باب373، ح1.
8- غیبت، طوسی، ص390، ح357.
9- بحار الانوار، ج57، ص321، ح32.
10- بحار الأنوار، ج57، ص212، ح22 و ص214، ح30.
11- بحارالأنوار، ج57، ص216، ح37.
بخش مهدویت تبیان
منبع: پایگاه اطلاع رسانی مهدویت و وعده صادق و خبرگزاری رسا

۱ نظر

سیصد و سیزده یار در قرآن «حدیث52»

 فاستَبِقُوا الخَیراتِ أَینَ ما تَکونوا یَأتِ بِکُمُ اللَّهُ جَمیعًا... [بقره/۱۴۸]

 ترجمه: در نیکی ها، بر یکدیگر سبقت جویید! هر جا باشید خداوند همه شما را حاضر می کند

 امام باقر در تفسیرش فرمودند: آنگاه خداوند ۳۱۳ نفر از یارانش را که به تعداد اصحاب بدر هستند، بدون قرار قبلی، نزد وی گِرد آورد، مانند پاره های ابر پاییز، آنها را در مکه جمع کند. ای جابر این است معنی کلام خدا که هر جا باشید خدا همه شما را گِرد آورد

البرهان فی تفسیر القرآن، ج۱، ص۳۴۸

الغیبه، نعمانی، النص، ص۲۸۲


۱ نظر
حدیث 51

حدیث 51

زمان زیارت حسین(ع)، از عمر انسان محسوب نمی‌شود

امام صادق(ع): ایّام زیارت امام حسین(ع) جزء عمر زائر شمرده نشده و از اجلشان محسوب نمی‌‏گردد.

قالَ أَبُو عَبْدِ اللَّه‏: إِنَّ أَیَّامَ زَائِرِی الْحُسَیْنِ ع لَا تُحْسَبُ مِنْ أَعْمَارِهِمْ وَ لَا تُعَدُّ مِنْ آجَالِهِمْ.

کامل الزیارات، ص136

بیان معنوی bayanmanavi.ir

۳ نظر

پنجمین عامل اصلی تاخیر ظهور

۰ نظر
ظهور و شادی دوستداران اهل بیت«حدیث50»

ظهور و شادی دوستداران اهل بیت«حدیث50»

امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمودند:

« آگاه باشید روز ظهور، روز شادی فرزندان علی و شیعیان اوست.»

 (غیبة نعمانی)

 و اما کُشتار و انتقام حضرت :

«از شمشیر مهدی برای خون آشامانِ پَست، و درّندگان مُتمدّن، و اَبَر قُدرتان نا انسان، خون و مرگ می بارد، و برای انسانیت درد کشیده ی خُرد شده، رحمت و حیات.»

 (خورشید مغرب ص ۳۸)

۲ نظر
جهان در عصر ظهور از دیدگاه یهود

جهان در عصر ظهور از دیدگاه یهود

خداوند جهان را به نور خود روشن خواهد کرد[۱] حتی اگر کسی بیمار باشد، ذات الهی به خورشید فرمان خواهد داد تا وی را شفا دهد[۲] از اورشلیم آب روان جاری خواهد ساخت و هر بیماری به واسطه آن شفا خواهد یافت[۳] درختان را وادار میکند تا هر ماه میوه آورند و انسان از آن میوه ها میخورد و شفا مییابد[۴] تمام شهرهای ویران شده را از نو آباد خواهند کرد و در جهان جایی ویرانه یافت نخواهد شد[۵] گرگ‌ با برّه سکونت خواهند داشت، پلنگ با بزغاله، شیر با گاو و گوساله خواهند خوابید. طفل شیرخواره دست خود را بر لانه افعی خواهد گذاشت[۶] مرگ را تا ابد نابود خواهد ساخت و خداوند اشک را از روی هر چهره ای پاک میکند[۷]

 منابع: [۱]- اشعیاء، باب۶۰، آیه۱۹ . [۲]- ملاکی، باب۴، آیه۲ . [۳]- حزقیال، باب۴۷، آیه۹ . [۴]- همان، آیه۱۲ . [۵]- همان، باب۱۶، آیه ۵۵ . [۶]- اشعیاء، باب۱۱، آیات ۶تا۸ . [۷]- همان، باب۲۵، آیه۸

۲ نظر

سخنرانی استاد رائفی پور «نقاط قوت و استراتژیک تشیع»

دانلود سخنرانی استاد رائفی پور با موضوع نقاط قوت و استراتژیک تشیع  1395/8/8

زمان : 68 دقیقه

دانلود سخنرانی با کیفیت بالا

دانلود سخنرانی با کیفیت پایین

موسسه مصاف ایرانیان  masaf.ir

۱ نظر

از امام زمان بترسیم یا نه؟

بعضی درباره امام زمان تبلیغات خشن کرده اند و بعضی کتابها به دروغ نوشته اند ایشان آنقدر می کُشد که خون، زمین را میگیرد. این کار دشمنان است... ایشان مُبَلِّغ رحمت است؛ انقلاب حضرت، در درجه اول نظامی نیست بلکه فرهنگیست...

شما ببینید در زیارت آل یاسین میگوییم "الولی الناصح" خیرخواه جهان بشریت؛ "سفینه النجات" کشتی نجات؛ "عَلمُ الهُدی" پرچم هدایت؛ "نور ابصار الوری" نور چشمان تمام مردم دنیا، "خیر من تقمص و ارتدی" بهترین فرزندان آدم...

حضرت در احادیث به ۲ چیز تشبیه شده اند: ۱- نور آفتاب عالم تاب. ۲- "ماء معین" یعنی حیات بخشیدن و زنده کردن

 آیت الله مکارم شیرازی؛ نکته ۷۶۶ از کتاب ۱۰۰۱ نکته پیرامون امام زمان

۲ نظر

حدیث 49

امام صادق علیه السلام

«ایاکم و التنویه، اما والله لیغیبن امامکم سنینا من دهرکم و لتمحصن حتی یقال: مات او هلک، بای واد سلک. و لتدمعن علیه عیون المومنین و لتکفأن کما تکفأ السفن فی امواج البحر. و لا ینجو الا من اخذ الله میثاقه و کتب فی قلبه الایمان و ایده بروح منه، و لترفعن اثنا عشره رأیة مشتبهة لایدری من ای».

«مفضل بن عمر می گوید: از امام صادق (علیه‌السلام) شنیدم که می فرمود:- «از مطرح شدن بپرهیزید (در آخر الزمان همه سعی در تبرج و مطرح شدن و دیده شدن دارند) که امام شما سالیان متمادی غائب خواهد شد و شما در بوته ی آزمایش قرار خواهید گرفت. خواهند گفت: مُرده، از دنیا رفته، معلوم نیست در کدام وادی گام نهاده! از دیدگان مومنان سیل  اشک برای او (از درد هجران و شماتت دشمنان) سرازیر خواهد شد. شما نیز همانند کشتی که دستخوش امواج کوه پیکر دریا شود، دستخوش امواج حوادث خواهید شد. از این طوفان‌ها و بحران‌ها جز کسانی که خداوند از آنها پیمان گرفته، بذر ایمان در دلشان کاشته، و با روحی از خود تأییدشان کرده، رهایی نمی یابند. آنگاه دوازده پرچم مشابه به اهتزاز درآید که معلوم نمی شود کدامیک از کجاست؟»مفضل می گوید: من به شدت گریستم. امام صادق علیه‌السلام فرمود: چرا گریه سر دادی؟! گفتم چگونه گریه نکنم؟ در حالی که می فرمایید: دوازده پرچم مشابه خواهد بود که از یکدیگر شناخته نخواهد شد، پس ما چه خواهیم کرد؟ به کجا خواهیم رفت؟! امام علیه‌السلام به نور آفتابی که از روزنه وارد اطاق شده بود نگاه کرد و فرمود: «این نور خورشید را می بینی؟» گفتم: آری، فرمود:«والله لامرنا ابین من هذه الشمس».«به خدا سوگند، امر ما از این خورشید روشن تر است».

کمال الدین/ ص347

نرم افزار جامع مهدویت

۲ نظر

حدیث 48

امام حسین علیه السلام

«از محضر امام حسین علیه‌السلام پرسیدند: آیا حضرت مهدی متولد شده است؟ فرمود:«لا، و لا ادرکته لخدمته ایام حیاتی».«نه هنوز متولد نشده است، من اگر زمان او را درک کنم، همه ی عمر به خدمت او کمر می بندم». [1] عین همین عبارت از وجود مقدس امام صادق علیه‌السلام نیز نقل شده است. [2]

عقد الدرر/ ص160حدیث 148 از همین کتاب

نرم افزار جامع مهدویت


۱ نظر

سخنرانی استاد رائفی پور «بصیرت فاطمی»

دانلود سخنرانی استاد رائفی پور با موضوع بصیرت فاطمی - مشهد - 16 تا 1391/01/18

دریافت سخنرانی 

۱ نظر
مقام یاران امام زمان (حدیث 47)

مقام یاران امام زمان (حدیث 47)

 امام باقر علیه السلام فرمودند:

گویا یاران قائم علیه السلام را میبینم که سراسر شرق و غرب عالم را پر کرده اند. همه چیز حتی حیوانات درنده و پرندگان وحشی از آنان اطاعت خواهند کرد و در همه چیز رضایت ایشان را می جویند. تا آنجا که سرزمینی بر سرزمین دیگر فخر می فروشد و می گوید :

« امروز یکی از یاران مهدی بر من گذشت »

 کمال الدین ج ۲ ص ۶۷۳

 مکیال المکارم ج ۱

۱ نظر