۵۵ مطلب در آذر ۱۳۹۴ ثبت شده است

سفارت عربستان، فرمانده میدانی کشتار شیعیان نیجریه


            به نام خداوند بخشنده مهربان



سفارت عربستان، فرمانده میدانی کشتار شیعیان نیجریه shia muslim                  
 شاهد عینی کشتار شیعیان نیجریه و شاگرد نزدیک شیخ ابراهیم زاکزاکی گفت که سفارت عربستان در ابوجا مستقیم حمله ارتش به شیعیان نیجریه را مدیریت می‌کرد.

 

به گزارش مصاف، حادثه کشتار شیعیان در نیجریه که منجر به کشته شدن بسیاری از شهروندان این کشور شد اگرچه بازتاب گسترده بین‌المللی را به‌همراه نداشت، اما حتی بازتاب این خبر در رسانه‌های منطقه‌ای نیز در حد انتشار اخبار و یا تحلیل‌های کوتاهی بود که به تمام ماجرا نپرداخته بودند، این در حالی است که وقوع این حادثه از جانب دولت نیجریه دارای ابعاد و اهداف پشت‌پرده و امنیتی می‌باشد که گذشت زمان این واقعیت‌ها را بهتر نشان خواهد داد. در حال حاضر آن گونه که دولت نیجریه گفته است رهبر شیعیان نیجریه به‌همراه خانواده‌اش در جای نامعلومی تحت محاصره نیروهای دولت می‌باشند و آمار دقیقی نیز از قربانیان این حادثه در دست نیست.

پایگاه الوقت گفتگویی را با «اسماعیل شعیب» یکی از شاهدان عینی و از شاگردان نزدیک شیخ ابراهیم زکزاکی که نقش فعالی در جنبش اسلامی نیجریه دارد انجام داده و از او خواسته تا جزئیات بیشتری را از این حادثه و مسائل پشت‌پرده برای ما بازگو کند که در ادامه بدان خواهیم پرداخت.

سؤال: آقای شعیب؛ ارتش نیجریه مسلمانان را به ایجاد راه‌بندان در آغاز حادثه متهم می‌کند، اما بازماندگان و خانواده‌های قربانی روایت کاملاً متفاوتی را از وقوع حادثه کشتار بازگو می‌کنند. آیا شما توضیحات ارتش را در ارتباط با این حادثه تأیید می‌کنید؟

شعیب: خیر، همان گونه که شما هم می‌دانید هرگاه نیروهای دولتی به جایی حمله می‌کنند، پس از آن بهانه تراشی‌ها و توجیه مسئله آغاز می‌شود. ایجاد راه‌بندان توسط شیعیان یک بهانه و دروغ بیشتر نبود. خیلی پیشتر از این و به‌طور کلی از گذشته نیروهای ارتش و دولتی در انتظار فرصت مناسب برای حمله به شیعیان بودند چرا که نگران گسترش نفوذ شیخ زکزاکی بودند و از این مسئله که نیجریه ایران دوم در قاره آفریقا شود به‌شدت می‌ترسند  تا در هفته گذشته نیروهای ارتش به حسینیه حمله کردند. حتی وقتی نیروهای ارتشی وارد حسینیه شدند، در همان دقایق اول از آنها سؤال شد که چرا وارد شده‌اند؛ اما هیچ کس چیزی نگفت و بلافاصله تیراندازی‌ها از جانب ارتش در حسینیه شروع شد. بعد از حادثه ما از طریق اخبار شنیدیم که ارتش گفته است علت تیراندازی ایجاد راه‌بندان در عبور کاروان وزیر دفاع بوده است.

سؤال: تیراندازی و شروع حادثه از چه ساعتی بود؟

شعیب: تقریباً از ساعت دو بعد از ظهر بود که ارتش وارد حسینیه شد و از همان ابتدا نیز تیراندازی آغاز شد و تا شب ادامه داشت. ویدئوها و عکسهایی هم از آغاز حادثه موجود است. بعداز ساعت 10 نیروهای ارتش به‌سمت خانه شیخ زکزاکی که 10 کیلومتر با حسینیه فاصله دارد، رفتند و خانه وی را محاصره  کردند و  تا 20 ساعت تیراندازی‌ها ادامه داشت. خانه شیخ دو روز تحت محاصره قرار داشت و شیخ در تمام این مدت در خانه حضور داشت. در واقع ارتش هم حسینیه و هم خانه شیخ را به محاصره در آورده بود.

سؤال: با توجه به اینکه آمار ضد و نقیضی از قربانیان این حادثه وجود دارد و برخی تعداد شهدا را 500 نفر و برخی بسیار بیشتر عنوان کرده‌اند، آیا شما می‌توانید آمار دقیقی را از شهدای حادثه بیان کنید؟

شعیب: هیچ آمار دقیقی وجود ندارد و خود ارتش هم آمار دقیقی ندارد. چون منطقه طی دو روز محاصره بود و هرکس آن‌جا بوده یا کشته شده، یا فرار کرده و یا دستگیر شده است. بنابراین هیچ آمار دقیقی از تعداد شهدا یا دستگیر شدگان توسط ارتش وجود ندارد. بسیاری از اجساد شهدا جلوی خانه شیخ افتاده بود و بعضی‌ها می‌گویند به نظر می‌رسد حدود هزار نفر در جریان این تیراندازی‌ها طی این دو روز کشته شده‌اند، ولی این آمار هم دقیق نیست چون خیلی‌ها هم توسط ارتش دستگیر شده‌اند. افراد مطلع که در حاکمیت هستند، گفتند که وقوع این حادثه بی‌ارتباط با سفارت عربستان در ابوجا نمی‌باشد و ارتش نیجریه مستقیم از سفارت سعودی دستور حمله دریافت کرد و ما خودمان هم دیدیم که یکی از ماشین‌های ارتش که به حسینیه آمد به‌طور کامل تفنگداران غیرنیجریه‌ای سفیدپوست بودند که مستقیم مردم را هدف قرار می‌دادند و پیشتر افراد مطلع خبر داده بودند که گروهی از ارتش برای آموزش به تل‌آویو رفته بودند که با توجه به این مسئله به نظر می‌رسد که این تفنگداران سفیدپوست اسرائیلی بوده باشند.

سؤال: از وضعیت شیخ و خانواده ایشان چه خبری دارید؟

شعیب: از وضعیت شیخ هیچ کسی خبر ندارد. در ابتدا ارتش اعلام کرد که شیخ سالم دستگیر شده است. بعد از آن اعلام کرد که شیخ زخمی شده و عکسش را نیز ارتش منتشر کرد و در حال حاضر نیز فرماندهان نظامی می‌گویند که شیخ در بیمارستان تحت محافظت و بازداشت قرار دارد، اما ما به هیچ عنوان نمی‌توانیم به صحبت‌های آنها اعتماد کنیم چون هربار خبرهای مختلفی را اعلام می‌کنند، با این شرایط ما حتی نمی‌توانیم بگوییم که شیخ زنده است یا خیر. تنها خبر ما مربوط به خانواده شیخ در رابطه با آزادی یکی از دختران شیخ به‌نام سهیلا می‌باشد که امروز صبح آزاد شد. البته محمد فرزند شیخ همچنین از قول خواهرش گفته است که سه برادر دیگرشان نیز به‌نام‌های حمید، علی حیدر و حمد در این حادثه کشته شده‌اند که با شهادت این سه تن، شیخ تا کنون شش فرزند خود را از دست داده است. همچنین گفته شده که همسر شیخ نیز در این حادثه از ناحیه سر مورد اصابت گلوله قرار گرفته است، اما خبر بیشتری از وی در دسترس نیست.

سؤال: پس از این حادثه همان گونه که خبرگزاری‌ها نیز اعلام کردند، ملک سلمان، پادشاه سعودی با رئیس جمهور نیجریه تماس تلفنی داشت. شما این حادثه را چطور ارزیابی می‌کنید؟

شعیب: دلیل این مسئله روشن است. دولت نیجریه با دولت سعودی رابطه نزدیکی دارد. پیش از این ما باخبر شده‌ایم که برخی سربازان نیجریه‌ای برای آموزش‌های نظامی به سرزمین‌های فلسطین اشغالی اعزام شده بودند که البته این اعزام با واسطه مالی و تدارکات عربستان سعودی انجام گرفته بود و شیخ نیز از روز عید غدیر این خبر را اعلام کرده بود. پس از انتشار این خبر ما پیش‌بینی حمله به حسینیه را کرده بودیم و احتمال می‌دادیم این حملات در محرم اتفاق بیفتد. با این حال در محرم اتفاق خاصی نیفتاد تا اینکه در اربعین یک انفجار انتحاری به کشته شدن 30 نفر منجر گردید و پس از اربعین نیز حملات ارتش و حادثه اخیر به وقوع پیوست.

دولت فعلی نیجریه یک دولت تازه‌کار است که کمتر از شش ماه از عمرش می‌گذرد. ما انتظار نداشتیم دولت فعلی نیجریه دست به چنین واقعه هولناکی بزند اما الآن متوجه شده‌ایم که انجام این حادثه به‌واسطه ارتباط و تأمین مالی صورت گرفته است که عربستان سعودی به دولت فعلی نیجریه اعطا نموده است.

سؤال: طی چند روز گذشته اخباری مبنی بر کشف چند گور دسته‌جمعی در نیجریه منتشر گردید. آیا کشف این گورهای دسته‌جمعی پس از حادثه کشتار شیعیان صحت دارد؟

شعیب: بله، این موضوع کاملاً صحت دارد و برخی از این گورهای دسته‌جمعی با سیصد کشته و قربانی اخیراً کشف شده است. این گورهای دسته‌جمعی علاوه بر تعداد قربانیانی می‌باشد که مخالفان و دشمنان پس از کشته شدن اقدام به سوزاندن آنها کرده‌اند.

سؤال: واکنش دیگر گروه‌ها و سایر مردم در نیجریه نسبت به فجایع اخیر چگونه می‌باشد؟

شعیب: به‌طور کلی مردم نیجریه همراهی و همدردی بسیاری را با شیعیان پس از حوادث اخیر داشتند. میان مردم هموطنان مسیحی ما بیشترین ابراز همدردی را با ما داشتند و صوفیان نیجریه نیز با شیعیان همراهی کردند. در رسانه‌ها و تلویزیون‌ها هم مردم پیام‌های همدردی خود را با شیعیان اعلام می‌کردند.

سؤال: با توجه به عمق فاجعه آیا شما پیگیری‌های داخلی و بین المللی را نیز در دستور کار دارید؟

شعیب: با توجه به اینکه مجامع حقوقی بین المللی بیشتر تحت نفوذ لابی‌های غربی و صهیونیستی می‌باشد ما ترجیح می‌دهیم از طریق مجامع قضایی داخلی در نیجریه پیگیری حقوقی حادثه اخیر را داشته باشیم، چون خود شیخ نیز دارای مقبولیت و مشروعیت گسترده‌ای میان دستگاه‌های قضایی نیجریه می‌باشد و بسیاری از مقامات قضایی نیجریه احترام زیادی را برای شخصیت شیخ قائل هستند، لذا برای ما پیگیری حقوقی حادثه در مجامع قضایی نیجریه نسبت به مجامع و مؤسسات بین المللی ارجحیت دارد. حال ممکن است برخی فعالان نیجریه‌ای خود شخصاً اقدام به پیگیری حقوقی حادثه در مجامع بین المللی نمایند.

سؤال: اتهاماتی که در ارتباط با غیرقانونی بودن فعالیت شیعیان در نیجریه از جانب برخی مخالفان عنوان شده است تا چه‌اندازه می‌تواند قابل تأیید باشد؟

شعیب: برخی فرماندهان نظامی در نیجریه اخیراً گفته‌اند که فعالیت مسلمانان در حسینیه بقیةالله(عج) نیجریه غیرقانونی است، در حالی که این صحبت درستی نیست. شیعیان نیجریه در حال حاضر بیش از چهل سال است که به‌طور قانونی در حال فعالیت می‌باشند. خرید زمین و احداث حسینیه کاملاً قانونی بوده است چون غیرممکن است در آنجا شما بتوانید مثلاً در 1000 متر زمین به‌صورت غیرقانونی ساخت و ساز کنید. اصلاً این شعار خود شیخ است که همه فعالیت‌های ما باید قانونی و مشروع باشد. خود شیخ همیشه می‌گفت حتی خرید یک میوه باید از یک محل مشخص و با فاکتور باشد. رویه شیخ همیشه مسالمت آمیز و دفع خشونت بوده است. علت این که شیخ در حال حاضر این‌همه طرفدار دارد همین رویه مسالمت آمیز و آرام شیخ در نیجریه بوده است. اینکه در مدت کمتر از بیست سال شیعیان نیجریه به چندین میلیون می‌رسد چیزی جز سلوک رفتاری شیخ که متأثر از ائمه بزرگوار می‌باشد، نبوده است. در مواردی که درگیری میان مسلمانان و مسیحیان رخ داده است، آنجا که مسیحیان به‌حق بوده‌اند شیخ طرفداری از مسیحیان را کرده است و همین باعث شده علاوه بر اهل سنت بسیاری از مسیحیان نیز در نیجریه به تشیع گرایش پیدا کنند. در موارد بسیاری شیخ از بسیاری از خون‌ریزی‌ها جلوگیری کرده است، با وجودی که سال گذشته سه فرزند خود را در حمله ارتش نیجریه از دست داد اما اعلام کرد این شهدا در برابر شهدای کربلا کار بزرگی نیست. بنابراین رفتار شیخ عامل بزرگ جذب بسیاری از مردم در نیجریه به تشیع و نگرانی فزاینده گروه‌های وهابی و صهیونیستی از رشد شیعیان در نیجریه می‌باشد.

منبع موسسه جنبش مصاف  masaf.ir

۲ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
حدیث 34

حدیث 34

 امام مهدى علیه  السلام  :

إجعَلوا قَصدَکُم إلَینا بِالمَوَدَّةِ عَلَى السُّنَّةِ الواضِحَةِ ؛ 

گرایش خود را به ما ، با دوست داشتن سنّت روشن همراه کنید .

 همان ، ص 179

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

نگاه صحیح به زن

استاد رائفی پور(دریافت)

حجم: 12.8 مگابایت

 

 

۳ نظر موافقین ۵ مخالفین ۰

حجاب و بی حجابی

استاد رائفی پور(دریافت)

حجم: 10.7 مگابایت


۲ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰

حدیث 33

پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند: 
لَوکانَ الدِّینُ مُعَلَّقاً بِالثُّرَیّا لَتَناوَلَهُ اُناسٌ مِن أبناء فارِسَ؛
اگر دین به ستاره ثریّا آویزان باشد، مردمانی از ایرانیان آن را به زیر خواهند کشید.
کنزالعمّال ، ح 34130 . 
۲ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰

وظایف منتظران

استاد رائفی پور (دریافت)

حجم: 12.2 مگابایت
بزرگواران منتظر لطفا گوش دهید.


۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰

مجاهدین بی ادعا(فاطمیون)

استاد رائفی پور( دریافت)

حجم: 16.1 مگابایت

 
۲ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰

حدیث 31

امام کاظم علیه السلام :

إِنَّ رَسولَ اللّه  صلى الله علیه و آله کانَ یَتیهِ العرابىُّ فَیُهدى لَهُ الهَدیَّةَ، ثُمَّ یَقولُ مَکانَهُ: أَعطِنا ثَمَنَ هَدیَّتِنا فَیَضحَکُ رَسولُ اللّه  صلى الله علیه و آله وَکانَ إِذَا اغتَمَّ یَقولُ: ما فَعَلَ العرابىُّ؟! لَیتَهُ أَتانا؛

بادیه نشینى بود که نزد رسول خدا صلى الله علیه و آله مى آمد و براى آن حضرت هدیه مى آورد و همان جا مى گفت: پول هدیه ما را بده و رسول خدا صلى الله علیه و آله مى خندیدند. آن حضرت هرگاه اندوهگین مى شدند، مى فرمودند: آن بادیه نشین چه شد؟ کاش نزد ما مى آمد.

کافى، ج2، ص663، ح1

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

شیعه مظلوم در بین شیعیان، آیت الله زکزاکی

گلچینی از سخنان استاد رائفی پور در مورد آیت الله زکزاکی(دریافت)

حجم: 13.6 مگابایت

 
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

who is Hussain

برای دانلود با کیفیت بالا روی پوستر کلیک کنید. برگرفته شده از www.zohoor313.com

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

حجاب و عفاف ( Hijab)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

حجاب

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
وصیت نامه شهید حمیدرضا نظام

وصیت نامه شهید حمیدرضا نظام


     

 «خواهرم، غنچه نهفته در برگ را نچینند. اگر عمر گل کم است؛ نهفته باش و همیشه گل باش».

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
وصیت نامه شهید سعید زقاقی

وصیت نامه شهید سعید زقاقی


                                                        

مادرم زمانی که خبرشهادتم راشنیدی گریه نکن...

زمان تشیع وتدفینم گریه نکن.....

زمان خواندن وصیت نامه ام گریه نکن....

فقط زمانی گریه کن که مردان ماغیرت را

فراموش می کنند وزنان ماعفت را.....

وقتی جامعه مارابی غیرتی وبی حجابی گرفتٰ

مادرم گریه کن که اسلام درخطراست.....


۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰

قرار منتظران

تولید توسط جنبش مصاف ( دریافت)

حجم: 19.3 مگابایت



۱ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰

حدیث 30

امام سجاد علیه السّلام فرمودند: 

ان الله - عزوجل - علم انه یکون فى آخر الزمان اقوام متعمقون فانزل الله قل هوالله و الایات من سورة الحدید ؛

چون خداوند - عزوجل - مى دانست که درآخرالزمان اقوامى به دنیا مى آیند که در مسائل عقیدتى و علمى متفکر و متعمق اند سوره توحید و آیاتى از سوره حدید رانازل فرمود.

نورالثقلین ، ج 5، ص 706

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰

کالاگرایی زن(برده داری نوین)

 

                به نام خداوند بخشنده مهربان

 

فروش زن در اسرائیل تو دنیایی که حقوق بشر گوش همه رو کر کرده با زن مثل یک کالا برخورد میشه.

woman togo3

حجم فساد اخلاقی و جنسی در اسرائیل به حدی است که خود صهیونیست ها به آن اذعان و از افزایش آن ابراز نگرانی می کنند.

فروشگاه هایی در خاک فلسطین اشغالی می باشد.در این فروشگاه ها،زن به عنوان کالایی جنسی همراه با برچسب قیمت و سایر مشخصات،به فروش می رسد.

woman togo2

جالب است بدانید رژیم نامشروع اسرائیل که به شهادت تاریخ و اسناد، هیچ گاه میانه خوبی با حقوق و قانون نداشته، یکی از کرسی های هجده گانه کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان (CEDAW) را در اختیار دارد. کشوری که با اعتقاد به برتری خونی و نژادی خود، مخالف اصلی ترین اصلِ اعلامیه جهانی حقوق بشر، یعنی" احترام و اعتقاد به منزلت انسانی افراد، بدون توجه به نژاد و جنس" است. اما مسئولان این رژیم طی سالهای اخیر کوشیده اند با ژست های سیاسی از حجم انتقادات جهانی نسبت به خود بکاهند . از این‌رو در حوزه های مختلف بین المللی از جمله مسئله حقوق بشر و در ذیل آن حقوق زنان وارد شده اند.
 این شوخی بزرگ در حالی رنگ واقع به خود می گیرد که تمامی گزارشات و اعترافاتِ روزنامه های عبری زبان و خبرگزاری های داخلی اسرائیل، گویای آن است که این رژیم، نه تنها در تعاملات با غیر اسرائیلی ها وقتی به هیچ یک از مصوبات جامعه بین الملل اهمیت نمی نهد بلکه در داخل سرزمین های اشغالی ۱۹۴۸ نیز کلیه حرکات و سکناتش با روح تمامی قوانین و صریح اکثرِ مواد در تعارض است.‏

woman togo1

 در گزارش سازمان عفو بین الملل آمده است: "بیشتر زنان و دختران جوان خارجی که به اسرائیل آمده اند، به یک کالا مبدل شده اند و در مقابل پرداخت چندین هزار دلار به فرد دیگری واگذار می شوند و مورد معامله قرار می گیرند. کسانی که این زنان را خریداری می کنند، آنها را همچون یک برده به کارهای خلاف عفت وا می دارند تا آن مبلغی را که برای به دست آوردن شان پرداخته اند، باز پس گیرند. این زنان در آپارتمان ها حبس می شوند و گذرنامه ها و بلیط های سفرشان نیز توسط فردی که آنها را خریداری کرده است، مصادره می شود. بسیاری از این افراد هدف انواع خشونت قرار می گیرند.این در حالی است که "دولت اسرائیل هرگز افرادی را که به این شکل هولناک حقوق بشر را زیر پا می گذارند، به دستگاه قضایی معرفی نمی کند و  هیچ مجازاتی برای این افراد در نظر گرفته نمی شود.

 

امام خمینی (ره) نیز همواره در سخنان خود، بر کرامت زن تأکید بسیار داشتند.از آن جمله می توان به این کلام ایشان اشاره نمود: اسلام وقتی ظهور کرد که در جزیرة العرب‚ بانوان حیثیت خودشان را پیش مردان از دست داده بودند‚ اسلام آنها را سربلند و سرافراز کرد‚ اسلام آنها را با مردان مساوی کرد. عنایتی که اسلام به بانوان دارد بیشتر از عنایتی است که بر مردان دارد. مردان بر ملت ها حق دارند و زن ها حق بیشتر دارند‚ زن ها مردان شجاع را در دامن خود بزرگ می کنند. قرآن کریم انسان ساز است و زن ها نیز انسان ساز‚ وظیفه زن ها انسان سازی است. اگر زن های انسان ساز از ملت ها گرفته بشود‚ ملت ها به شکست و انحطاط مبدل خواهند شد‚ شکست خواهند خورد‚ منحط خواهند شد. زن ها هستند که ملت ها را تقویت می کنند‚ شجاع می کنند(صحیفه نور ج 11 صفحه 253).

حجاب

مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای در مورد حقوق بشر در غرب چنین می فرمایند:دنیای غرب‚ زن را به ابتذال کشاند. تا شصت‚هفتاد سال قبل از این‚ در تمام اروپا و کشورهای غربی‚ زن فقط در سیطره مرد - یا مرد خود و یا یک مرد دیگر مثل صاحب کارخانه و مزرعه - می توانست باشد و هیچ حقی از حقوق اصلی یک انسان در یک جامعه متمدن را نداشت. حق رای و حق مالکیت و حق معامله نداشت. بعد آمدند زن را به میدان کار و زندگی و فعالیت اجتماعی کشاندند‚ اما در همان حال‚ تمام وسایل را برای لغزش زن فراهم کردند و او را در متن جامعه‚ رها و بی پناه گذاشتند. سرمایه داران بزرگ‚ سیاستمداران خبیث و پلید و گردانندگان دستگاههای مخفی‚ فکر کردند که می توانند برای کارهای سیاسی و اقتصادی‚ از این وضعیت بهتر استفاده کنند و زن را به ابتذال بکشانند. بله‚ در آن جاها‚ علم و سیاست هم هست و زنها در میدان علم و سیاست هم جلو می روند‚ اما به چه قیمتی همین حالاهم توده وعامه زنها - نه چهار نفر خانم دکتر یا متخصص یا نویسنده و برجستگان و زبدگان - در کشورهای اروپایی و امریکایی که از تمدن غربی حظ زیادی دارند‚ در وضعیت سخت و بی رحمانه یی زندگی می کنند و ستم همسران وستم کاری که بر آنان تحمیل می شود و کارهای سخت و سنگینی که بر دوش آنان می گذارند‚ تحمل می کنند. با این کار‚ وانمود می کنند که زن را وارد میدان اجتماع کرده اند‚ در حالی که فرصت اندیشیدن و فکر کردن و تصمیم گرفتن هم برای آنان وجود ندارد.(تاریخ: 26/10/1368)

 
۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰

چگونگی حجاب زن در آیین یهود و مسیحیت


            به نام خداوند بخشنده مهربان


طارق نیوز: در رساله «پطرس» چنین مطرح می‌شود: در شما زنان زینت ظاهری نباشد و لباسی که می‌پوشید مفسده‌انگیز نباشد. در رساله اول «پولس» نیز آمده است: زنان خویشتن را به حیا و تقوا مزین کنند نه به زلف‌ها و طلا و مروارید و لباس‌های گرانبها...

 

به گزارش طارق نیوز به نقل از  خبرگزاری فارس، حجاب یک امر مربوط به این زمان و ساخته و پرداخته بشر امروزی نیست بلکه قدمتی به اندازه ادیان ابراهیمی دارد و پوشش «زنان» از احکام مشترک میان همه ادیان ابراهیمی اعم از یهودیت،مسیحیت و اسلام است که هر کدام جداگانه آن را مورد تأکید قرار داده‌اند. همزمان با فرارسیدن 17 دی‌ماه سالروز «اجرای طرح استعماری حذف حجاب توسط رضاخان» حجت‌الاسلام علی یعقوبی استاد حوزه علمیه قم و از پژوهشگران مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، بنا به درخواست خبرگزاری فارس، پژوهشی را در خصوص حجاب داشته که آن را در اختیار خبرگزاری فارس گذاشته است بخش نخست این نوشتار در ادامه می‌آید:

باتوجه به این که نگاه اسلام به مسئله حجاب، در مقایسه با سایر ادیان، یک نگرش معتدلی است و در ادیان مختلف، واکنش شدیدتری نسبت به عدم رعایت حجاب از سوی بانوان لحاظ شده است اما بازهم شاهد طرح شبهات مغرضانه، لجوجانه و احیاناً از روی جهالت هستیم؛ رواج این شبهات در جامعه امروزی موجب شده که جایگاه و اهمیت «حجاب» خدشه‌دار شده و آن طور که در شأن جامعه اسلامی است به آن پرداخته نشود.

شبهاتی از قبیل : 1- حجاب مانع پیشرفت انسان می‌شود که طرز فکر رضاخان هم بوده و وی بر همین اساس دست به کشف حجاب زد 2- آیاتی که دال بر وجوب حجاب باشد، موجود نیست و اگر هم هست بر پوشش مو و ... دلالت ندارد 3 - اینکه حجاب موجب حریص شدن آدمی می‌شود (الانسان حریص علی مامنع ) از این رو بهتراست که انسان آزاد باشد، 4- حجاب در زمان پیامبر(ص) واجب نبود 5- برخی معتقدند: چرا زن باید خود را بپوشاند مرد نگاه نکند 6- حجاب محدودیت است و نه مصونیت 7- اگر من حجاب داشته باشم خواستگار ندارم 8- برای حفظ شوهرم که هر روز با ماهواره سروکار دارد باید با آرایش و بی‌حجاب باشم. همچنین شبهاتی که در این راستا در دانشگاه‌ها و محافل علمی مطرح می‌شود نه تنها موجب سست شدن افکار عموم جامعه نسبت به این امر مهم قرآنی شده بلکه رعایت حجاب را به عنوان یکی از آموزه‌های مهم قرآنی را در حاشیه قرار می‌دهد.

این نوشتار با توجه به فرصت اجمالی، درصدد اثبات حجاب و حدّ پوشش از منظر آیات وروایات، حجاب در ادیان دیگر، تبیین چرایی و دلایل شکل گیری بی‌حجابی، آسیب‌شناسی  معضل بی‌حجابی نگاشته شده است.

حجاب در ادیان دیگر

همانطور در مقدمه عرض شد همه ادیان جداگانه به اهمیت و جایگاه این مسئله اشاره کرده‌اند تنها تفاوت در حدود رعایت حجاب و فلسفه آن است که به طور اجمال به بعضی از احکام اشاره می‌کنیم.

حدود حجاب زنان در شریعت یهود

درمورد پوشش خاص زنان بنی اسرائیل، استفاده از چادر به عنوان پوشش سراسری است که همه اندام را می‌پوشاند و نیز روبنده که صورت توسط این روبنده پنهان می‌شود.

دکتر «مناخیم بریر» پرفسور ادبیات در دانشگاه یشیوا در کتاب «زنان یهودی در ادبیات ربانی» می‌گوید: همواره این سنت برای زنان یهودی وجود داشته که با پوشش سر با هر چیزی به بیرون از منزل رفته و در مجامع عمومی ظاهر شوند حتی این که همه صورت را بپوشانند و تنها یک چشم را آزاد بگذارند.

یکی دیگر از علمای معاصر یهود در فلسطین اشغالی درکتاب خود به نام «بت یعقوو» درمورد کیفیت پوشش و حجاب زنان بیان کرده است:

لباس زنان باید به حدی گشاد و آزاد باشد تا اندام بدن به هیچ عنوان درآن برجسته نشده و کمربند بسته نشود. همچنین وی درباره پوشش گردن و مچ پا می‌گوید: تمام دور گردن پوشانده شود حتی پاها باید پوشیده باشد و از پشت جوراب نباید پوست پا دیده شود و جوراب های عکس دار وبا رنگ‌های تند ممنوع است. (البته این حدود و پوشش که نقل شده برای زنان متأهل است واز نظر آیین یهود، دختر یهود تا قبل از ازدواج حدود خاصی برای پوشش دارد.)

عزیزانی که تصاویر زیر را می بینند این تصاویر در ایران نیست این تصاویر مربوط به اسرائیل است. زنان و دخترانی که در عکس ها مشاهده می شود یکی از فرقه های یهودیان ارتدوکس هستند که بیش از سایر فرقه های یهودیان به آموزه ها و سنت های دین یهود و تورات وفادار مانده اند.

حجاب در آیین مسیحیت

آیین مسیحیت نه تنها احکام شریعت یهود مرتبط با حجاب زنان را تغییر نداده بلکه قوانین آن را استمرار بخشیده است و در برخی موارد گام را فراتر نهاده و با تأکید بیشتری اهمیت رعایت عفت را مطرح ساخته است چرا که در شریعت یهود، تشکیل خانواده امری مقدس شمرده می‌شود حال آنکه از دیدگاه مسیحیت «تجرد» مقدس شمرده می‌شود حتی اهل کلیسا نظرشان بر این است که اگر انسان حتی به اندازه یک بار شهوت را بچشد درهای آسمان به رویش باز نخواهد شد. بنابراین به رعایت پوشش کامل و پرهیز از آرایش و جلوه گری برای از بین بردن زمینه تحریک درجامعه به صورت شدیدتری دنبال شده است چرا که رهبانیت و ترک لذایذ دنیوی از اصول این دین بوده است.

از احکام آیین مسیحیت که در رساله «پطرس» آمده این است: در شما زنان زینت ظاهری نباشد و لباسی که می‌پوشید مفسده‌انگیز نباشد و در رساله اول «پولس» آمده است: زنان خویشتن را به حیاء و تقوا مزین کنند نه به زلف‌ها و طلا و مروارید و لباس‌های گرانبها!

تصاویر زیر مربوط به راهبه های مسیحی است.

اما حجاب در اسلام؛ قرآن و روایات

در قرآن کریم در دو آیه مسئله حجاب و پوشش بدن زنان مسلمان بیان شده است و در یک آیه هم زنان مسلمان از تبرج و خودنمایی مقابل نامحرم نهی شده‌اند؛ در هریک از این آیات شریفه، دستوراتی بیان شده است که پوشش خاصی را برای زن مسلمان شکل می‌دهد و تبیین خود آیه به تنهایی وکلام پیامبر اکرم و ائمه هدی (ع) نیز کاملا پوشش شرعی و حدود آنرا مشخص می سازد.

آیات مربوط به حجاب زنان کدامند

آیات مربوط به حجاب و پوشش بانوان در دو سوره از قرآن کریم ذکر شده است: خداوند متعال در آیه 31 سوره مبارکه نور می فرماید: «وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُیُوبِهِنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ... وَلَا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ مَا یُخْفِینَ مِن زِینَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِیعًا أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»

و به زنان با ایمان بگو چشم‌های خود را (از نگاه هوس‏آلود) فروگیرند، و دامان خویش را حفظ کنند و زینت خود را- جز آن مقدار که نمایان است- آشکار ننمایند و (اطراف) روسری‏های خود را بر سینه خود افکنند (تا گردن و سینه با آن پوشانده شود)، و زینت خود را آشکار نسازند مگر برای شوهرانشان، یا پدرانشان ... .

قرآن کریم در این آیه به حجاب که از ویژگی زنان است، ضمن سه جمله اشاره فرموده: 1- آن‏ها نباید زینت خود را آشکار کنند جز آن مقدار که طبیعتاً ظاهر است؛ «وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا» بنابراین زنان حق ندارند زینت‏هایی را که معمولاً پنهانی است، آشکار کنند به این ترتیب آشکار کردن لباس‏های زینتی مخصوصی که زیر لباس عادی یا چادری پوشند، مجاز نیست، چرا که قرآن از ظاهر ساختن چنین زینت‌هایی نهی کرده است. 2- دومین حکمی که در آیه بیان شده، این است که آن‏ها باید خمارهای خود را بر سینه‏های خود بیفکنند؛ «وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُیُوبِهِنَّ»، «خمر» جمع خمار (بر وزن حجاب) در اصل به معنای پوشش است، ولی معمولاً به چیزی گفته می‌شود که زنان با آن سر خود را می‌پوشانند (روسری) و جیوب جمع جیب (بر وزن غیب) به معنای یقه پیراهن است که از آن تعبیر به گریبان می‌شود که گاه به قسمت بالای سینه به تناسب مجاورت با آن نیز اطلاق می‌شود. از این جمله استفاده می‌شود که زنان قبل از نزول آیه، دامنه روسری خود را به شانه‏ها یا پشت سر می‌افکندند، به طوری که گردن و کمی از سینه آن‏ها نمایان می‌شد. قرآن دستور می‏دهد روسری خود را بر گریبان خود بیفکنند، تا هم مو و هم گردن و هم آن قسمت از سینه که بیرون است، مستور و پنهان شود.

تا اینجا پوشش سر و گردن و قسمت سینه اشاره شده اما مابقی قسمت‌های بدن با لفظ «جلباب» که درآیه بعد آمده کامل می شود.

آیه دیگر آیه 59 سوره احزاب است که خداوند متعال در این آیه می فرماید: «یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنینَ یُدْنینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنی‏ أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحیماً»؛ ای پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: «جلباب‌ها» (روسری‏های بلند) خود را بر خویش فروافکنند، این کار برای اینکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است (و اگر تا کنون خطا و کوتاهی از آنها سر زده توبه کنند) خداوند همواره آمرزنده رحیم است. آنچه مسلم است «جلباب» پوششی فراگیر مثل چادر بوده که از بالای سر تا پا را می‌پوشانده است به رغم وجود اختلاف در تفسیر معنای جلباب حتی کسانی که تصریح کرده‌اند در معنای آن اختلاف است نیز قبول دارند که در اصل لغت به معنای پوشش گسترده و فراگیر است که ظاهر و روی همه بدن را می پوشاند بنابراین بکار بردن این نوع پوشش در آیه شریفه، خود حاکی از این است که لباس و پوشش شرعی زن مسلمان نباید اندام نما و تنگ باشد.

حدود حجاب در روایات

نکته قابل توجه اینکه برخی از افراد، در بعضی این شبهات اصرار دارند دلیلی از خود قرآن داشته باشند درحالیکه دلیل دین ما یک بخش آن قران است و در بخش دیگر روایات ما هستند که از طریق قرآن ناطق بیان شده است و در راستای اهداف حجاب اشاراتی دارند.

چگونگی پوشش زن در کلام معصومین(ع) 

1-فضیل بن یسار در جلد پنجم «فروع کافی،» گوید: از امام صادق (ع) سوءال کردم، آیا آرنج‌های دست زن، بخشی از زینت اوست که خداوند در قرآن بیان فرموده: زنان زینت خود را آشکار نکنند مگر برای شوهرانشان؟ فرمود: بله و تمام بدن زن غیر از صورت و دست‌ها تا مچ،  زینت او محسوب می‌شود (که باید از نامحرم پوشیده شود).

2- در جلد چهارم کتاب «وسائل‌الشیعه» امام صادق(ع)می فرماید: بر دختری که به سن بلوغ می رسد، روزه و حجاب واجب است.

3- روایتی رسول خدا (ص) در جلد یکصدم «بجارالأنوار» درباره عذاب زنان گناهکار در روز قیامت است که حضرت می‌فرماید: ...اما زنی که به موی سرش آویزان بود به این دلیل بود که مویش را از نامحرم نمی پوشاند.

4- در جلد چهارم کتاب «سنن ابی داود،» عایشه می‌گوید: روزی اسماء دختر ابوبکر در حالی که لباس های نازکی بر تن داشت، نزد رسول خدا آمد. آن حضرت روی از او برگرداند و فرمود: ای اسماء، وقتی دختر به سن بلوغ رسید نباید از بدن او جز این و این (در حالی که به صورت و دستش تا مچ اشاره می‌کرد) دیده شود.

5- فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ... إِنَّ مِنْ خَیْرِ نِسَائِکُمُ ... الْمُتَبَرِّجَةَ مَعَ زَوْجِهَا الْحَصَانَ عَنْ غَیْرِهِ ... ثُمَّ قَالَ أَ لَا أُخْبِرُکُمْ بِشَرِّ نِسَائِکُمْ قَالُوا بَلَى قَالَ إِنَّ مِنْ شَرِّ نِسَائِکُمُ ... الْمُتَبَرِّجَةَ إِذَا غَابَ عَنْهَا بَعْلُهَا الْحَصَانَ مَعَهُ إِذَا حَضَرَ .... .

مطابق این روایت که از رسول خدا(ص) در جلد هفتم «تهذیب‌الاخلاق» نقل شده، یکی از صفات بهترین زنان، آرایش و خودنمایی برای شوهر و پوشش از غیر اوست، و یکی از صفات بدترین زنان، آرایش و خودنمایی در غیاب شوهر و پوشش در هنگام حضور اوست.

نکته:انصاف قضیه این است که اسلام به مسئله حجاب به شکل معتدلی برخورد کرده و این غریزه را (که به تعبیر علامه طباطبایی درتفسیرالمیزان ورساله ولایة الالهیه فرموده) تعدیل کرده و برای توضیح این امربه نوبه خود درفلسفه حجاب باید بیشتر به آن پرداخت.

انچه تاکنون گفته شده اثبات حجاب در آیات و روایات و در ادیان دیگر بوده است از این رو سایر مباحثی که در مقدمه آورده شده مانند علل بی‌حجابی در بخش دیگری به آنها اشاره خواهد شد.

علاقه‌مندان برای پاسخگویی به شبهات خود می‌توانند با شماره 096400 مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی تماس بگیرند و شبهه خود را مطرح کنند.

برگرفته از سایت جنبش مصاف.   masaf.ir

۶ نظر موافقین ۵ مخالفین ۰

چهل و هشتمین روایت عهد (آخرین تکاپوی کفر)

استاد رائفی پور (دریافت)

حجم: 28.4 مگابایت

 
 
۱ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰

حدیث 29

پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند:

مَن أحَبَّ أن یَلقَى اللّه َ ضاحِکا مُستَبشِرا فَلیَتَوَلَّ عَلِیَّ ابنَ مُوسَى الرِّضا علیه السلام ؛

کسى که دوست دارد خندان و با روى گشاده خداوند را دیدار کند ، باید از محبّت و ولایت على بن موسى الرضّا علیه السلام بهره مند باشد .

بحار الأنوار ، ج 36 ، ص 296 

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰