امام صادق (ع) می فرمایند :

مرد برای اداره منزل و خانواده خود به سه چیز نیاز دارد :

۱. خوشرفتاری 

۲.گشاده دستی سنجیده 

۳. غیرت بر حفاظت خانه و خانواده

تشکیل خانواده یعنی؛

 تشکیل یک سیستم هدفمند که از پدر و مادر و فرزندان تشکیل شده است..

 به طور قطع بر هر سیستمی یک سلسله بایدها و نبایدها حاکم است که باید آنها را به درستی رعایت کرد و یکی از این مقررات که از اصول اساسی خانواده است آرامش و تأمین عاطفی است .

️تأمین عاطفی جزء واجبات قانونی ، شرعی و الهی زندگی است و هیچ کس حق ندارد که از تأمین آن طفره رود.

 بلکه باید در تأمین محبت و عاطفه مورد نیاز خانواده اش تمام سعی و تلاش خود را به کار گیرد و این مسأله مشمول این فرمایش نبی اکرم (ص) می باشد که می فرمایند :

خدا لعنت کند ، خدا لعنت کند کسی را که خانواده اش را ضایع کند .

همسر و فرزندان هم در تأمین عاطفی خانواده وظایف خاص خود را دارند و به طور کلی هر کسی نسبت به جایگاهی که در خانواده دارد، باید این سه تأمین ( مادی ، عاطفی و معنوی ) را برآورده سازد .

مرد و به طور کلی اعضای خانواده باید نسبت به هم مهربان و خوش رفتار باشند و هرگز از روحیات و اخلاقیات خود دیگر اعضای خانواده را تحت فشار قرار ندهند که این ظلم بسیار بزرگی در حق خانواده است، و در نزد خداوند تبارک و تعالی از گناهان کبیره شمرده می شود.

در مورد خصلت گشاده دستی سنجیده در گذشته توضیح داده شده است .

و غیرت یعنی اینکه، مرد موظف است ،نسبت به خانواده و ناموسش غیرت داشته باشد و متقابلا زن هم این وظیفه را دارد که نسبت به غیرت همسرش تمکین کند و صبور باشد .

اگر افراد در تأمین عاطفی خانواده تلاش نکنند به طور حتم در زندگی شکست خورده و علاوه بر اینکه دنیای خویش را خراب کرده، عذابهای آخرتی را هم برای خود به ارمغان می آورند .

زن و مرد و به طور کلی اعضای خانواده باید همیشه این دغدغه را داشته باشند که وقتی در پیشگاه خداوند حاضر می شوند خداوند از نقش او در خانواده راضی و خشنود است یا خیر ؟

وخوشا به حال کسی که خداوند، در این زمینه از او راضی است و وای به حال کسی که نتوانسته خشنودی و رضایت پروردگار را جلب کند .

بنابراین سهل انگاری در رعایت این اصول عذاب و سختی دنیا و آخرت را برای انسان در بر خواهد داشت .

آسمونی باشید

 محبت و ابراز آن، شاه کلید طراوت خانواده است؛

محبت باعث شیرینی روابط خانوادگی می گردد مشروط بر آنکه بروز داده شود.

 گاه با نگاهی عاشقانه، گاه با کلامی دلربا و گاه با عمل؛ عملی که با محبت عجین شده باشد.


تهیه شده در مؤسسه منتظران منجی montazer.ir 

 تبیان Tebyan.ir