در طول تاریخ بشریت، حماقت به انسان لطمه زده است؛ نه قدرت دشمن!

 اصوگرا و اصلاح طلب تقسیم درستی نیست!

ما در کشورمان دو جناح سیاسی داریم: «ساده‌ها و هوشمندها»؛ ساده‌لوح از هر جناح و جریانی که باشد، ساده‌لوح است!

آدم‌های ساده تا خیلی از دشمن ضربه نخورند، بیدار نمی‌شوند؛ اینها در میان سیاستمداران ما هم هستند!

 آدم‌های ساده‌لوح، فکر می‌کنند با لبخند و مذاکره می‌شود مسیر دشمن را تغییر داد

 موفقیت معاویه در نبرد با علی(ع) به‌خاطر آدم‌های احمق و ساده‌لوح پای رکاب علی(ع) بود

 شیطان و طاغوت، همیشه دشمنان بشریت بوده‌اند، ولی مشکل اساسی بشریت و انسان‌های مدافع حق در طول تاریخ، دشمن نبوده، بلکه آدم‌های احمق، ساده‌لوح، سطحی نگر و نادانی بوده‌اند که همیشه به دشمن میدان داده‌اند.

آدم‌‌های ساده‌لوح هستند که ملت‌های خود را فریب می‌دهند و بدبخت می‌کنند. دشمن دارد می‌آید غارت‌شان کند، اما اینها می‌گویند: «چیزی نیست! می‌رویم با او مذاکره می‌کنیم که آرام شود!»

 در طول تاریخ بشریت، حماقت به انسان لطمه زده است؛ نه قدرت دشمن! خداوند در قرآن مدام از این افراد گِله می‌کند و می‌فرماید: «أَکْثَرُهُمْ لا یَعْقِلُونَ» یعنی کسانی که ضربه می‌خورند، برای این است که عقل را به‌کار نمی‌گیرند.

به معاویه گفتند: تو چطور در نبرد با علی(ع) موفق شدی؟ گفت: من موفق نشدم، آدم‌‌های احمقی که پای رکابش بودند، این بلا را بر سرش آوردند! مثلاً ابوموسی اشعری که علی(ع) موقع مذاکره بهش پیام داد: به عقل و تجربه بی‌اعتنایی نکن! یعنی من از تو دین و ایمان نمی‌خواهم، فقط ساده نباش!(نهج‌البلاغه/نامه78)

 بعضی‌ها ساده‌‌اندیش هستند؛ تا خیلی از دشمن ضربه نخورند، بیدار نمی‌شوند! اینها در میان سیاستمداران ما هم هستند. بهشون می‌گویید: آمریکا قابل اعتماد نیست، ما به آمریکا بدبینیم. می‌گویند: «عرصۀ دیپلماسی عرصۀ بدبینی و خوش‌بینی نیست!» خُب اگر عرصۀ بدبینی و خوش‌بینی نیست، شما چرا خوش‌بین هستید؟! چرا واقع‌بین نیستید؟!

پیامبر(ص) و علی(ع) از ساده‌ها ضربه خوردند. علی(ع) فرمود: آدم‌های ساده کمر مرا شکستند.(قَطَعَ ظَهْرِی..؛ خصال/1/69) ما هم از اول انقلاب، از ساده‌ها ضربه خوردیم. آدم‌های ساده، فکر می‌کنند می‌توانند مسیر دشمن را تغییر دهند. مثلاً می‌گفتند: «ما الان می‌رویم لبخند می‌زنیم، او هم مهربان می‌شود!»

دولت بازرگان، دولت ساده‌ای بود، می‌گفت: «می‌رویم با آمریکا کنار می‌آییم» درحالی‌که معلوم بود آمریکا دنبال نابودی ماست و با ما کنار نخواهد آمد. بنی‌صدر هم می‌گفت: ما با مجاهدین خلق، گفتگو می‌کنیم و درست می‌شود! می‌رفت با مسعود رجوی فرماندۀ تروریست‌ها گفتگو می‌کرد. اما آنها 17هزار نفر را ترور کردند!

«ساده‌لوح» اصطلاحی است که حضرت امام(ره) به ادبیات سیاسی ما آورد. اولین بار هم صریحاً دربارۀ آقای منتظری به‌کار برد و فرمود: شما ساده‌لوح هستی! کشور را به دست لیبرال‌ها و از طریق آنها به دست منافقین می‌دهی!(صحیفه امام/21/331) امام(ره) معتقد بود کسی که به لیبرال‌ها اعتماد کند، ساده‌لوح است. و مشکل کشور ما هم، همین ساده‌ها هستند.

 سادگی موجب می‌شود انسان به دشمن خودش اعتماد کند! سادگی موجب می‌شود گاهی انسان به خودش اعتماد نکند و استعدادهای خودش و ملت خودش را نبیند.

 ما در کشورمان دو تا جناح سیاسی داریم؛ یکی جناح ساده‌ها که مدام در مقابل غرب ساده‌لوحی و اعتماد بی‌جا می‌کنند و عدم «اعتماد به‌نفس ملی» دارند و مدام «نمی‌شود، نمی‌توانیم» می‌گویند. و یکی هم جناح هوشمندها. ساده‌لوح در هر جریانی باشد، ساده‌لوح است. بنده این اصطلاح «اصولگرا ، اصلاح‌طلب» را قبول ندارم. رئیس‌جمهور فعلی ما سال‌ها اصولگرا بوده، معاون ایشان اصلاح‌طلب بوده، ولی الان باهم هستند. پس معلوم می‌شود اصولگرا و اصلاح‌طلب اصطلاح دقیقی نیست. آدم ساده‌لوح از هر جناح و جریانی که باشد، ساده‌لوح است. انقلابی‌گری و دینداری هم یعنی هوشمندی.

این ساده‌اندیشی است که فکر کنی «مشکلات را با مذاکره می‌شود حل کرد» ساده‌اندیشی است که فکر کنی: استکبار از ما دست بر می‌دارد! و اگر ما دست از موشک‌های خود برداریم، استکبار هم در مقابل ما زانو می‌زند، و با ما خوب می‌شود.

 ساده‌اندیش‌ها کسانی هستند که در مقابل دشمن دست از مقاومت برمی‌دارند و بعد به زمین می‌خورند. همان‌طور که ابوموسی اشعری، لشکر علی(ع) را زمین‌گیر کرد و به دشمن فروخت.

 کافیست مسئولین ما واداده نباشند و توانمند باشند، و آمریکایی‌ها را از قدرت ایران بترسانند، آن‌وقت می‌بینید که آنها چطور سر جای خود می‌نشینند! شریان‌های حیاتی آنها در خلیج فارس است!


ورامین 96.2.14

حسینیه شهدای گمنام ورامین

استاد پناهیان  Panahian.ir