.

۶ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۵ ثبت شده است

نوای منجی

نوای منجی

دریافت
حجم: 8.9 مگابایت

 

 

 

۲ نظر

مسیحیت تبشیری

 

       به نام خداوند بخشنده مهربان


مسیحیت تیشیری


جوانانی که به امید پناهندگی مسیحی می‌شوند


شبکه‌های ماهواره‌ای «محبت تی وی»، «نجات»، «امید ایران» و ... نقش به سزایی در تبلیغات مسیحیت ایفا می‌کند. آن‌ها در کنار گروه‌های تبشیری برای جذب جوانان ایرانی از حربه‌های مختلف نظیر وعده پناهندگی در صورت مسیحی‌شدن استفاده می‌کنند.


 حیات اجتماعی ایرانی از گذشته‌های بسیار دور با دین آمیخته شده و همیشه دین در حکم عنصری مهم، تأثیری اساسی در زندگی مردم ایران داشته است.

سرزمین ایران در طول تاریخ، ادیان گوناگونی به خود دیده که مهم‌ترین آن‌ها دین اسلام بوده است. دین اسلام، پس از ورود به ایران با حمله خلیفه دوم باعث تغییراتی اساسی در نگرش و سبک زندگی مردم شد.

ایران قبل از اسلام دارای پیروانی از دین مسیحیت بوده و در تاریخ آمده است که پس از میلاد عیسی مسیح(ع)، تعدادی از ایرانیان به همراه کاروان‌ هدایا به زیارت آن حضرت در اروشلیم مشرف می‌شدند و بعد از ظهور اسلام هم پیروان دین مسیح(ع) بعضا در ایران در حوالی مناطق صعب‌العبور و ییلاقی به همراه عده‌ای از یهودیان زندگی می‌کردند. اولین گروه مسیحیان پروتستان (شاخه میسیونری مسیحیت) در سال 1024 شمسی در ایران حضور یافتند و اقدام به فعالیت کردند و علاوه بر تبلیغ مسیحیت و جذب ایرانیان به آیین مسیح(ع)، اقدام به تأسیس مراکز خیریه‌ای مانند یتیم‌خانه‌ها، مراکز نگهداری سالمندان، بیماران خاص و نابینایان کردند.

گروه دیگری از مسیحیان در سال 1324 رسماً در ایران با نام خلیفه‌گری تهران و شمال اعلام موجودیت کردند و گستره فعالیت جغرافیایی آنان شامل استان‌های تهران، مرکزی، قزوین، زنجان، مازندران، گلستان و خراسان اعلام شد و فعالیت‌های میسیونری آن‌ها در 40 سال گذشته به صورت منظم‌تری ادامه یافت، در ابتدای انقلاب اسلامی، میسیونر‌های خارجی از کشور اخراج شدند و مدیریت کلیساهای پروتستان‌ با مدیریت رهبران مسیحی ایرانی و با هدایت میسیونر‌های خارجی ادامه یافت.

اما در حال حاضر، بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد، مباحث تئوریک در حوزه دینی افزایش یافته و کماکان نیز ادامه دارد و چالش‌هایی که دین در ایران بدان مبتلاست به اشکال گوناگون ظاهر شده است، یکی از آن موارد، بحث سکولاریزاسیون است. به غیر از این موضوع، آنچه در چند سال اخیر شاهد شکل‌گیری آن بوده‌ایم، گرایش به ادیان دیگر به خصوص مسیحیت است.

هرچند این امر ملموس نیست، اما افزایش آمار در این زمینه در مقایسه با سال‌های گذشته، زنگ خطر را برای ما مسلمانان به صدا درآورده است. در ادامه به منظور آگاهی بیشتر از این جریان، فعالیت و عملکرد آن در ایران مورد بررسی قرار می‌گیرد:

*تبلیغ و جذب مسیحیت در ایران

-هدف:

هدف مسیحیت در تبلیغ، جذب مسلمانان است.

-برنامه:

برنامه‌های جذاب، آماده‌سازی سخنران‌های توانمند، تبلیغ آزادی‌های مفرط، برنامه خاص برای جذب جوانان.

-روش‌های عضو‌گیری:

روش عضو‌گیری در مسیحیت به صورت هرمی است و افرادی که جذب می‌شوند خود به تبلیغ می‌پردازند. این در حالی است که افرادی که به مسیحیت می‌پیوندند از حداقل اطلاعات عقیدتی برخوردارند و تنها به صورت خودکار، به تکرار آموزه‌ها می‌پردازند.

-راه‌های جذب:

روش‌های جذب در مسیحیت تبشیری به دو دسته کلی تقسیم می‌شود که عبارتند از:

دیداری و شنیداری

1- تبلیغات تلویزیونی: تلویزیون ماهواره‌ای به صورت گوناگون نقش به سزایی در اعمال تبلیغات مسیحیت ایفا می‌کند. مجموعه‌های رسانه‌ای که به صورت شبکه‌ای و کاملاً هماهنگ به تحرک می‌پردازند با شیوه‌های گوناگون به صورت مستقیم و غیرمستقیم تبلیغات وسیعی را برای مسیحیت به مرحله اجرا در می‌آورند. از جمله شبکه‌ها و رسانه‌هایی که می‌توان به آنها اشاره کرد «محبت تی وی»، «نجات»، «امید ایران» و ... است.

عمده محورهای القای این تلویزیون‌ها شامل موارد زیر است:

-تبلیغات مسیحیت صهیونیستی: انجام تبلیغات ویژوه معتادان و معلولان با استفاده از تصاویر ساختگی و جعلی و انتشار موسیقی و تصاویر و نماهنگ‌های هیجان‌آور به صورت مداوم.

-نشان دادن مسیحیت به عنوان دینی فراگیر که توانسته تمامی نژاد‌ها را به خود جذب کند.

2- تبلیغات اینترنتی: برخی از ویژگی‌های منحصر به فرد اینترنت، زمینه‌ای را فراهم آورده است تا بسیاری از گروه‌ها و جریان‌های غیرقانونی از آن به عنوان وسیله‌ای امن جهت تبلیغ و جذب بهره‌برداری کنند. مبلغان مسیحی در اینترنت با حداقل 30 سایت رسمی در حال فعالیت هستند. تالار گفت‌وگوی این سایت‌ها به محلی برای جذب ایرانیان تبدیل شده است.

افراد، تبلیغ‌ها را دریافت و پس از مدتی به محافل خانگی دعوت می‌شوند. از کارکردهای دیگر اینترنت تشویش اذهان عمومی، انتشار اکاذیب و بزرگ‌نمایی است.

تبلیغ مستقیم

-تبلیغات شهری: تبلیغات شهری مسیحیت شامل طیف وسیعی از اقدامات می‌شود مانند: دیوارنویسی، ترسیم صلیب بر روی اماکن عمومی و خصوصی، توزیع سی دی تبلیغی رایگان نظیر «خدا محبت است»، «داستان خدا» و ...

همچنین توزیع رایگان کتاب‌هایی نظیر «حیات در مسیح»، «عیسی کیست»، «اصول اعتقادی ما»، «خدمت تعلیم» و ... از این دست اقدامات است.

-تبلیغات در کلیساهای خانگی: این کلیساها منازلی هستند که کیشیشان مسیحی و یا افراد مرتد تازه جذب شده، مالکیت و یا اجاره آنها را در اختیار دارند. این محل‌ها توسط سازمان‌های کلیسایی با مبالغ قابل توجهی اجاره داده می‌شود تا توسط مالک، امورات جذب افراد صورت گیرد. این مکان‌ها عمدتا شاهد رجوع جوانان تازه جذب شده هستند. برخی کتب، سی‌دی، جزوات، شب‌نامه‌ها و وبلاگ‌های اینترنتی در این اماکن تهیه، توزیع و به روز رسانی می‌شود.

-  اغواگران: گروه‌های مبلغ انجیل، طیف وسیعی از زنان را در اختیار دارند و از این گروه برای جذب افراد مذکر بهره‌‌برداری می‌کنند. این گروه از افراد با سخنرانی و تبلیغ چهره به چهره در محافل به جذب جوانان اقدام می‌کنند.

*جامعه هدف

سازمان‌های تبلیغات مسیحیت با تشکیل گروه‌های متعدد در کشور با انجام تبلیغات به صورت تخصصی علیه اقشار و گروه‌های سنی مختلف جامعه به خصوص 18 تا 20 سال و 20 تا 25 سال به جذب می‌پردازند. این گروه‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

دانشگاهیان: با توجه به نقش و تأثیرات متقابل و بسیار مهم دانشگاهیان در تحرک جریان مسیحیت، سهم عمده‌ای از مجذوبان را دانشگاهیان (البته در سطوح پایین دانشجویی) تشکیل می‌دهند. البته اغلب دانشجویان مسلمان از زیر پا گذاشتن شریعت مبین اسلام پرهیز دارند و تنها گروه اندکی دچار این انحراف عقیدتی شده‌اند.

معتادان: فعالیت این گروه به دلیل گسترش معضل اعتیاد در کشور، بسیار گسترش یافته است در حقیقت با توجه به اینکه سیستم ترک اعتیاد مذکور نشأت گرفته از کشورهای غربی است، متولیان این گروه، از مسیحیت به عنوان عامل معنوی استفاده می‌کنند. به عبارتی معتادان اغلب دارای نارسایی‌ها و خلأهای معنوی هستند و شبکه تبلیغات مسیحیت عزم جدی برای جذب این گروه آسیب‌دیده به کار بسته است. نکته حائز اهمیت آنکه افراد مذکور با اغفال جوانان در حال ترک اعتیاد، ایشان را جهت ترک به بیرون از شهری که در آن ساکن هستند، انتقال داده‌اند و تسلط کاملی بر آن‌ها دارند.

اقشار آسیب‌پذیر و بزهکاران: دختران فراری، کودکان کار، افراد بزهکار و ... به دلیل عدم برخورداری از پشتیبانی معنوی و مادی مورد بهره‌برداری مبلغان مسیحیت قرار می‌گیرند. این افراد با استدلال اینکه یکی از حواریون عیسی مسیح(ع) «فاحشه» بوده است و عیسی(ع) او را دوست می‌داشته است، نسبت به جذب زنان فاسد به مسیحیت اقدام می‌کنند و بعضاً پس از جذب، از همین افراد برای توزیع انجیل در معابر استفاده می‌کنند.

افراد بی‌عقیده: تلاش مبلغان مسیحیت بر روی افرادی که باور مشخصی ندارند به صورت محسوس قابل مشاهده است، آن‌ها گاهاً در جذب اینگونه افراد، موفق هستند، زیرا به آن‌ها باورهایی را می‌دهند که هیچ الزام مشخصی را برایشان به همراه ندارد.

مخالفان سیاسی: مخالفان سیاسی جهت جبران خسارات مادی و معنوی شان در قبال برقراری حکومت اسلامی بهترین راه را در زمینه عقیدتی حرکت در مسیر مسیحیت انحرافی می‌یابند. شواهد بسیار زیادی از گرویدن سلطنت‌طلبان، گروه‌های رادیکال دانشجویی، اعضای سازمان‌های برانداز مسلح و ... در این زمینه موجود است.

*مراحل عضو‌گیری

افراد پس از دریافت پیام بر اساس روش‌هایی که توضیح داده شد، مراحل زیر را برای عضو‌ شدن طی می‌کنند.

مرحله اول- تماس اولیه: مخاطبان تلویزیون فارسی‌زبان اغلب با خارج کشور تماس برقرار کرده و توسط مجریان و اپراتور‌های تلفن به یکی از کلیساهای خانگی و کشیش‌های فعال معرفی می‌شوند. در خصوص سایت‌ها و مراجعان حضوری نیز شماره همراه کشیش در اختیارشان گذاشته می‌شود و پس از برقراری اولین تماس طی چند مرحله مذاکره تلفنی به مراسم دعوت می‌شوند.

مرحله دوم- دعوت به محافل: افراد جذب شده در این مرحله با در نظر گرفتن بضاعت مالی سفر برای مسافر یا مجموعه هدایت‌کننده، به یکی از محافل داخل و یا خارج دعوت می‌شوند. جلسات داخلی در منازل یاد شده موسوم به کلیسای خانگی که اغلب در مناطق مرفه شهرهای بزرگ قرار دارد، برگزار می‌شود. جلسات خارجی هم جهت برنامه‌سازی برای برگزاری جلسات بزرگ کلیسایی برپا می‌شود. عمده مهمانان این جلسه با هزینه سازمان‌های تبلیغی مسیحیت سفر و اقامت می‌کنند.

مرحله سوم- فعال‌سازی: در این مرحله سازماندهی جذب‌شدگان در گروه‌های محفلی به صورت منسجم تحت نظر فرد مشخصی در هر شهر یا منطقه صورت می‌پذیرد. پس از مدتی افراد جذب شده بعد از طی مراحل فشرده آموزشی به عواملی برای عضو گیری و جذب افرادی که باید به صورت هرمی فعالیت کنند تبدیل می‌شوند.

*شگردهای تبلیغی

استفاده از عناوین «روحانی» و «طلبه» برای تخریب اسلام و تبلیغ مسیحیت: یکی از شگردها، استفاده از عناوینی نظیر روحانی و طلبه است؛ افراد ادعا می‌کنند که مدتی در کسوت روحانیت بوده و اکنون پشیمان شده‌اند.

عشق منحرف: در این شیوه به سبب عشق ورزیدن، هر گناه و هرگونه رسم منحرف‌کننده فرهنگی در یک میهمانی شبانه و... توجیه پیدا می‌کند.

محبت ظاهری: محبت ظاهری از ارکان شگردهای تبلیغاتی آنان است. نام‌گذاری شبکه‌های تلویزیونی، سایت‌ها، کتب و سی‌دی‌ها نیز بیانگر استفاده مبلغان از شعار محبت در کانون تبلیغات مسیحیت است.

تظاهر امید به آینده: از دیگر محورهایی که مورد توجه قرار می‌گیرد تظاهر به امید است. در حقیقت گردانندگان تبلیغات دریافته‌اند که انسان امروزی نیازمند امیدواری است و از این دریچه نهایت تلاش خود را برای مرتبط ساختن امید به آینده جهت دعوت افراد به مسیحیت به کار می‌بندند.

تظاهر به مثبت‌اندیشی: سیل گسترده نظریات مثبت‌اندیشانه اگرچه حاوی نکات سازنده نیز است اما کانون تولید و پرورش این مباحث در جریان تبلیغ کلیسایی قرار دارد. آن‌ها می‌کوشند با تظاهر به مثبت‌اندیشی خلاء معنوی عمیق پیروان را پر کنند.

شادی کاذب: عنصر شادی در تبلیغات مسیحیت نقش کلیدی دارد. شاد زیستن در این جریان یعنی گوش دادن به موسیقی پاپ، خواندن سرودهای دسته جمعی، بوسیدن یکدیگر، رقص و ... این اقدامات که با فرهنگ ایرانی و اسلامی سازگار نیست، مکرراً تبلیغ می‌شود.

ادعای معجزه: تصاویر و متن‌های تولید‌شده شبکه‌های تبلیغالتی مسیحیت عمدتاً شامل یکسری معجزات مورد ادعای این جریان است، زنان و پیرانی که از بیماری‌های سخت نجات یافته‌اند، بیشترین حجم این گونه تبلیغ‌ها را به خود اختصاص می‌دهند. در حقیقت این دسته از مروجان امیدوارند با بزرگ‌نمایی و دروغ‌پردازی پیرامون احتمال انجام معجزه در قبال بیماران، طمع ناآگاهان را در جذب به مسیحیت برانگیزند.

ادعای کشف و شهودهای دروغین: ادعاهای کشف از کیشیشان تلویزیونی و خانگی آن‌قدر تکرار شده است که سبب شده حتی بسیاری از گروندگان تازه وارد نیز ادعای کشف و شهود کنند.

*آسیب‌ها

به طور خلاصه عمده آسیب‌هایی که فعالیت مبلغان مسیحیت بر پیکره فرهنگی کشور وارد کرده است، شامل موارد زیر می‌شود:

دانشگاه

-کمرنگ شدن علایق و اعتقادات مذهبی دانشجویان مسلمان.

-گسترش انحرافات فکری و اخلاقی در بین برخی دانشجویان که یکی از مظاهر آن بدحجابی است.

-شکل‌گیری محافل و گروه‌های غیرقانونی دانشجویان.

جامعه

-ترویج انحرافات اخلاقی و فرهنگی با عنوان شادی.

-از دست دادن روحیه غیرت و تعصب دینی در سطوح جامعه.

-ترسیم فضای یاس‌آلود از آینده جوانان کشور و باورهای مذهبی ایشان.

-جذب اقشار آسیب‌دیده و آسیب‌پذیر.

*تهدیدات

-برقراری ارتباط تلفنی و اینترنتی سریع با خارج از کشور که موجبات جذب افراد به سازمان‌های جاسوسی غرب را با انگیزه مذهبی فراهم می‌آورد.

-افزایش مسافرت‌های قانونی و غیرقانونی اتباع جمهوری اسلامی ایران به محافل مشکوک در کشورهای بیگانه.

*راه‌های مقابله

-اطلاع‌رسانی به گروه‌های آسیب‌پذیر به گونه‌ای که موجبات تبلیغ مسیحیت را فراهم نیاورد.

-اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی وسیع و موثر به اساتید و مدرسان دانشگاهی.

-راه‌اندازی پایگاه‌های اینترنتی مؤثر و فعال در این زمینه.

-پاسخگویی صبورانه به شبهات دانشجویان.

مصداق‌هایی در رابطه با فعالیت گروه مسیحیت تبشیری در ایران

تبلیغ مسیحیت توسط مسافران در مترو: با شدت گرفتن برنامه‌های ماهواره‌ای و اینترنتی به منظور تبلیغ و ترویج ادیان دیگر در میان مسلمانان و شیعیان، این روزها فضای مترو و تاکسی‌ها نیز به عرصه تحرک جدی عاملان این تهاجم فرهنگی تبدیل شده است. در یکی از این موارد تبشیری، خانمی با ظاهری آراسته و با خوشرویی در مسیر متروی قلهک ضمن حضور در واگن ویژه بانوان و در دست داشتن یک انجیل میان مسافران به تبلیغ دین مسیحیت پرداخت. وی می‌گفت: دین مسیح، دین محبت است. در کتاب انجیل آمده است که حتی اگر دشمن یک سیلی روی صورتت زد، آن طرف صورتت را نیز به طرفش بگیر تا به آن نیز سیلی بزند، در حالی که علی ‌بن ابی‌طالب موضوع قصاص را مطرح کردند و معنای حقیقی دشمن را به شیعیان تعریف نکرده است. اگر به عمق انجیل پی ببرید، خواهید یافت که دین مسیح کامل‌ترین دین است.

تبلیغ مسیحیت تبشیری بین مسافران ایرانی: به تازگی در یکی از پروازهای یک شرکت داخلی مشاهده شده که افرادی به توزیع کتب و نشریاتی در راستای تبلیغ مسیحیت صهیونیستی اقدام کرده‌اند. در همین زمینه کتابی با عنوان «آیا خدا واقعاً به ما توجه دارد» چاپ کشور ایتالیا توزیع شده است. نوروز امسال نیز توزیع کتب تبلیغ مسیحیت، به ویژه انجیل در فرودگاه‌های خارجی در بین مسافران ایرانی افزایش بسیار چشمگیری داشته است.

ترفند جدید مسیحیت تبشیری برای جذب مسلمانان: به تازگی فعالیت مسیحیت تبشیری در فضای مجازی شدت یافته است. انتشار جزوات و مجموعه‌های صوتی منتسب به گروه‌های تبشیری با موضوعات ایرانیان در کتاب مقدس، چگونه مسیحی شوم؟ و ازدواج و طلاق در مسیحیت دارد.

یکی دیگر از فعالیت گروه‌های تبشیری برای جذب جوانان ایرانی، دادن وعده پناهندگی به آنان در صوت پذیرش آیین مسیحیت است، موضوعی که به صورت رسمی در ادارات مهاجرت سه کشور اروپایی در دستور کار قرار گرفته است و با نظارت کشیشانی از کلیسا اجرا می‌شود.
منبع: فارش نیوز

جنبش مصاف     masaf.ir
۱ نظر

نداریم...

دریافت
حجم: 13.8 مگابایت 





مدت زمان: 5 دقیقه 32 ثانیه
۱ نظر

داعی جاهلیت وپدر تبلیغات مدرن


         به نام خداوند بخشنده مهربان


ترجمه: سیروس مرادی

 اصول تبلیغات و فعالیت های رسانه ای از دیدگاه دکتر جوزف گوبلز، وزیر تبلیغات آلمان در طول جنگ جهانی دوم

ژنرال کالین پاول، رئیس ستاد مشترک ارتش « آمریکا » در سال 1991م. و مقارن با جنگ اول « خلیج فارس » گفته است که پیروزی در هر جنگی بدون حمایت رسانه ها، امری مشکل و شاید غیرممکن است. با وجود آنکه ظاهراً اصولی را که رسانه های غربی در حال حاضر از آنها پیروی می کنند، ارتباطی به خطوط راهنمایی که گوبلز در هفتاد سال پیش برای کار دستگاه های تبلیغاتی « آلمان » وضع کرده بودند، ندارند، ولی در باطن، در همان چارچوب کار می کنند. اهمیت دادن به مؤلفه های روانی و کارهای رسانه ای، مهم ترین وسیله ی کسب پیروزی است. موردی که هم اکنون غرب با توسل به گستردگی عظیم دستگاه های تبلیغاتی خود، به آن عمل می کند. به همین دلیلی که گفته شد، شناخت خطوط فکری گوبلز برای درک کارکرد رسانه های فعلی دنیای غرب لازم به نظر می رسد.

تصویری از گوبلز

دکتر جوزف گوبلز، وزیر تبلیغات حکومت نازی، سهم زیادی در قدرت گرفتن هیتلر داشت. وی از اولین کسانی بود که در سال های گمنامی هیتلر به او پیوست و تا آخرین لحظات زندگی به آرمان های او وفادار ماند.
گوبلز، خیلی زود متوجه اهمیت و قدرت رسانه ها در کارزارهای سیاسی و جنگی گردید. جنگ جهانی دوم، اولین جنگی بود که رسانه های جمعی الکترونیکی؛ یعنی رادیو نقش مهمی را در شروع و ادامه ی آن بازی کردند. شعار گوبلز در مبارزات سیاسی این بود:
ذهن و قلب مردم را در اختیار بگیر، روح آنها به دنبال تو خواهد آمد.
جوزف گوبلز در 29 اکتبر سال 1897م. به دنیا آمد. در طول جنگ جهانی اول به دلیل کوتاه بودن قدّش در ارتش پذیرفته نشد. دکترای خود را در رشته ی ادبیات و فلسفه در سال 1921م. از دانشگاه معتبر « های وی » دریافت کرد. او اولین تماس خود را با حزب نازی در سال 1923م. برقرار و در سال 1924م. به عضویت رسمی حزب نازی درآمد. از آن موقع تا به قدرت رسیدن حزب نازی در سال 1933م. جزو رهبران مهم و طراز اول حزب بود. از سال 1933م. با عنوان وزیر تبلیغات و تنویر افکار به عضویت کابینه ی هیتلر درآمد. او طرفدار اصلی جنگ بود و با شروع نبردهای اصلی، نفوذ او باز هم بیشتر گردید. از سال 1943م. با شروع شکست های « آلمان »، وی در تبلیغات خود از مردم خواست به جنگ تمام عیار روی بیاورند و تا آخرین لحظات زندگی، برای پیروزی بجنگند. در روز 30 آوریل سال 1945م. هیتلر ضمن تعیین گوبلز به عنوان صدراعظم آلمان، خودکشی کرد. گوبلز تنها یک روز صدراعظم رایش سوم بود. سرانجام در روز اول ماه می سال 1945م. او به همسرش ماگداگوبلز اجازه داد تا هر شش فرزندشان را مسموم کند و سپس هر دو خودکشی کردند. به دلیل تأثیرات عظیمی که تفکرات گوبلز بر کارگزاران رسانه ای در سال های بعد از جنگ جهانی دوم داشت، بررسی اصول عقاید وی برای درک درست کارکرد رسانه های غربی، لازم به نظر می رسد.

اصول تبلیغات گوبلز

1. فعالان رسانه ای باید همگی باهوش بوده و به همه ی منابعی که روشنفکران جامعه به آنها اظهار علاقه می کنند، تسلط داشته باشند. فعالان رسانه ای باید شناخت درستی از افکار عمومی و اتفاقاتی که مردم به آنها حساسیت نشان می دهند، داشته باشند.
2. سیاست های کلان تبلیغاتی و رسانه ای در یک کشور باید از سوی یک منبع به شرح زیر برنامه ریزی و اداره شود:
الف: همه ی راهنمایی و خط دهی ها باید توسط یک نهاد برنامه ریزی و هدایت یابد؛
ب: باید مدیران رسانه ای کشور، مرتباً توجیه شده و روحیه ی آنها در بهترین وضعیت حفظ شود؛
ج: هر نهادی در کشور که فعالیت هایش به نحوی جنبه ی تبلیغی دارد، باید تابع سیاست های واحد تبلیغاتی کشور باشد.
3. در برنامه ریزی تمام فعالیت های کشوری، باید جنبه های تبلیغاتی کار در نظر گرفته شود؛
4. تبلیغاتی موفق است که بتواند سیاست ها و اعمال دشمن را با توجه به موارد زیر متأثر سازد:
الف: همه ی اطلاعاتی که ممکن است مورد استفاده ی دشمن قرار گیرد، باید در طرح ریزی نهایی تبلیغات با دقت حذف شوند؛
ب: هدف عمده ی تبلیغات باید واداشتن دشمن به نتیجه گیری مطلوبی باشد که مورد علاقه ی ماست؛
ج: باید با افشای برخی اطلاعات کسب شده در خصوص دشمن از سوی رسانه های خودی، به آنها بفهمانیم که اطلاعات ارائه شده از سوی ما موثّق است تا آنها مجبور شوند رسانه های ما را جدّی تر گرفته و به محتوای آن توجه ویژه ای بکنند.
د: اگر اطلاعاتی در خصوص عملیات دشمن کسب کرده ایم، باید مراقبت کامل کنیم که از اطلاعات ما دشمن کوچک ترین بویی نبرد، ضمن اینکه خود را برای بهره برداری کامل از نتایج عملیات آماده می نماییم.
5. همه ی اطلاعات غیرمحرمانه و سوخته از نظر اطلاعاتی، باید در اختیار طراحان تبلیغاتی قرار گیرند تا از آنها خوراک مناسبی برای رسانه های خودی درست کنند؛
6. با شناخت دقیق مخاطبان باید قبل از شروع تبلیغات، علایق آنها شناسایی شده و اطلاعات به نحوی ارائه شوند تا مورد توجه و علاقه ی شنوندگان قرار گیرند؛
7. وظیفه ی دستگاه های رسانه ای، پخش گزارش هایی بر مبنای صحت و سقم آنها نیست. تأثیرات نهایی هرگونه تبلیغاتی نشان دهنده و معیار قضاوت برای پخش آن گزارش یا خبر است. به عبارتی اگر خبر و گزارش دروغی نیز باعث افزایش روحیه ی مردم شود، پخش آن ایرادی ندارد؛
8. فعالیت های تبلیغاتی دشمن باید به دقت بررسی شود. این بررسی در سه بخش اصلی انجام می گیرد: محتوای تبلیغات، هدف و نهایتاً میزان تأثیراتی که بر مردم ما می گذارد. بر مبنای نتایج چنین بررسی هایی است که باید برخی از فعالیت های تبلیغاتی دشمن، نادیده گرفته شده و برای بقیه، بسته به قدرت و میزان تأثیرگذاری آنها، ضدّ تبلیغات مناسبی طرّاحی و اجرا گردد؛
9. محتوای اخباری که از رسانه های خودی پخش می شوند، باید از نظر اعتبار، میزان وجود اطلاعات طبقه بندی شده و نهایتاً اهدافی که از پخش چنین محتوایی مورد نظر است، باید به دقت بررسی گردند. گزارش های ارسالی باید ترکیب مناسبی از عناصر بالا باشند تا دشمن به آنها اعتنا کند؛
10. استفاده از محتوای برنامه هایی که دشمن بر روی آنتن فرستاده، وسیله ی مناسبی برای طراحی و اجرای برنامه هایی تبلیغاتی برای بی اعتبار کردن دشمن است. با انتخاب گزینشی از برنامه های تبلیغاتی دشمن می توان از آنها در تحقق اهداف تبلیغاتی خودی استفاده کرد؛
11. نکته مهم در فنّ تبلیغات سیاسی بر ضدّ دشمن و شکستن روحیه ی آنها، استفاده ی مناسب از اخبار راست و دروغ است. امتزاج مناسب این دو باعث خواهد شد تا با مرجع قرار دادن اخبار درست که وقوع آنها بر همگان مسلم شده، مقداری اخبار دروغ را به دشمن قبولاند و برنامه های جنگی آنها را متوقف یا دچار بحران و سردرگمی نمود؛
12. نقل قول از سیاست مدارانی که صاحب شخصیت و پرستیژ هستند، می تواند موفقیت کارزارهای تبلیغاتی را تسهیل کند؛
13. تبلیغات سیاسی باید به دقت زمان بندی شود:
الف: اخبار رسانه های خودی در خصوص موضوع معینی باید قبل از گزارش های رقبا، به نظر مخاطبان هدف برسد؛
ب: فعالیت های تبلیغاتی باید در زمان کاملاً معین و مناسبی آغاز گردد؛
د: اخبار و گزارش ها هر چقدر هم که مهم باشند، باید فقط به تعداد دفعاتی که برای آن خبر مناسب است، تکرار گردد. تکرار نامناسب اخبار، نه تنها تأثیرگذاری آن را کم؛ بلکه به نوعی ضدّ تبلیغ تبدیل می گردد؛
14. در امر تبلیغات باید برای حوادث و شخصیت های خودی و دشمن از القاب و اسامی مستعار مناسبی استفاده نمود؛ نظیر: نامیدن خلبانان خودی؛ عقابان تیز پرواز و خلبان دشمن و خفّاشان شب کور. از سیاست مداران و رهبران دشمن را نیز باید با القاب مناسبی که هیمنه و اهمیت آنها را در نظر سربازان خودی بشکند، یاد کرد.
الف: این گونه نام گذاری ها باید مستمر و مسبوق به سابقه باشد. استفاده از اسامی تاریخی که یادآور پیروزی های بزرگ گذشته باشد، کمک مهمی در این راستا است؛
ب: استفاده از پس زمینه های تاریخی و فلسفی نباید آن قدر پیچیده و بغرنج باشند که مردم عادی از درک آنها درمانده شوند؛
د: تبلیغات باید در زمان های معینی با استفاده از قالب های مشخصی تکرار شوند. یادآوری پیروزی های گذشته در سالگرد آنها، موقعیت مناسبی را برای ارتقای روحیه ی جنگجویان فراهم می کند؛
هـ: تأثیرات همه ی فعالیت های تبلیغاتی باید به صورتی پیوسته ارزیابی شوند. شاخص های موفقیت در کارزارهای تبلیغاتی باید تعریف و علل ناکامی ها معین و در رفع آنها کوشش گردد؛
15. در تبلیغات خانگی باید تمام کوشش های دشمن برای ایجاد امیدهای کاذب در مردم نقش بر آب گردد.
پیروزی و موفقیت، موضوعی است که ما باید در مورد نحوه ی حصول به آن تصمیم بگیریم، نه اینکه دشمن، معیارهای موفقیت های ما را تعیین کند؛
16. تبلیغات داخلی باید مقدار معین و قابل هضمی از نگرانی شکست را در بین مردم ایجاد کند:
الف: مردم باید بدانند که در صورت شکست چه مصائبی را باید تحمل کنند؛
ب: رسانه ها باید نگرانی های جنبی مبارزه را در چشم مردم کم ارزش نشان دهند. ترس از کمبود موادّ غذایی و سایر خدمات اجتماعی باید به حدّاقل برسد.
17. تبلیغات داخلی باید همه ی تأثیرات ناامیدی را به حداقل برساند:
الف: رسانه ها باید بدانند که سرخوردگی و ناامیدی، امری اجتناب ناپذیر در هر مبارزه ی طولانی است. همه ی برنامه ریزی ها باید بر اساس وجود چنین فضایی و مبارزه با عواقب آن صورت پذیرد؛
18. خوی وحشی و تجاوزکارانه ی دشمن به عنوان خصلتی غیرقابل برگشت و اصلاح ناپذیر باید تبلیغ گردد؛
19. نباید برای کارهای تبلیغی، نتایج سریعی را انتظار داشت. جزئیات کارزارهای تبلیغاتی باید متناسب با تحولاتی که روی می دهند، تنظیم و تعدیل شوند.

کلمات قصار گوبلز

دروغ هایی که از رسانه ها پخش می شوند، باید تا حدّ امکان بزرگ باشند. در این صورت مردم قسمتی از آن را باور خواهند کرد.
• جوهره ی اصلی تبلیغات این است که مردم چنان صمیمانه و از روی علاقه به موضوع جذب بشوند که تسلیم آن شده و اساساً در فکر ترکش نباشند.

منابع تحقیق: 
http: //www. historylearningsite. co. uk/joseph_goebbels. htm
http: //www. spartacus. schoolnet. co. uk/GERgoebbels. htm
http: //www. dishiran. org/forum http: //old. tebyan
http: //jahed. malakut. org/archives/2005/05/post_3. html
net/Teb. aspx?nld=2853

منبع مقاله : 
شفیعی سروستانی، اسماعیل، (1389)، جاهلیت مدرن در رویارویی با امام زمان (علیه السّلام)، تهران: نشر موعود عصر (عج الله تعالی فرجه الشریف)، چاپ سوم
کپی شده از سایت راسخون


۱ نظر

نوع پوشش در برخی از دانشگاه های جهان


            به نام خداوند بخشنده مهربان


  مطالعه مروری بر پوشش بسیاری از دانشگاه های جهان نشان می دهد که حتی در خصوص استفاده از جواهرآلات، لباسهای خاص مثل شلوار جین و تاپ، نوع پارچه و بافت و رنگ لباس و میزان گشادی آن، نوع کفش، آرایش موها و میزان بلندی آنها، آرایش و بلندی ناخنها و استعمال عطر ضوابط خاصی تدوین گردیده که مبنای علمی در کنترل عفونت، اطمینان و اعتماد جامعه و تاثیر پذیری بر انواع بیماریها و بیماران داشته؛ ضوابط پوشش در این دانشگاه‌ها که قالب آنها جزو دانشگاه‌های کشورهای سکولار هستند بعضاً سخت‌گیرانه‌تر از ضوابط دانشگاه‌های اسلامی است. شایان ذکر است که ضوابط پوشش در وب سایت این دانشگاه‌ها جهت اطلاع دانشجویان گذارده شده تا از طریق (Student handbook) و یا در (Student dress code) از این کدها و مقررات پوششی مطلع و آگاه شوند. برخی از مقررات در مورد پوشش دانشجو در محیط های دانشگاهی به شرح ذیل می باشند:


در دانشگاه ایالتی آرکانزاس آمریکا، استفاده از لباس‌های کوتاه، سوراخ‌دار، خمره‌ای و بدن‌نما ممنوع بوده، دانشجو موظف است موها ی خود را تمیز و مرتب و سبیل‌هایش را کوتاه نگه دارد و هیچ نوع سبک مو یا استفاده از زینت‌آلاتی که جلب توجه کند، مجاز نمی‌باشد.

وب سایت دانشگاه  www.astat.edu


در دانشگاه ویرجینیای جنوبی آمریکا (Southern Virginia University) از دانشجویان انتظار می رود تا در تمام اوقات به نوعی لباس بپوشند که نشان دهنده عزت نفس آنها و احترام به دانشگاه باشد. پوشیدن یک پیراهن دکمه دار که داخل شلوار است یا یک پلیور با شلوار راحتی مناسب الزامی است (جین مناسب نیست). پوشیدن جوراب به همراه کفش ضرورت دارد (کتانی یا صندل مناسب نیست) گردنبند غیرمناسب مجاز نیست. این حق امور اداری است که تشخیص دهد که آیا لباس خاصی قابل قبول است یا خیر و دانشجویان را راجع به این تصمیم مطلع سازد.

وب سایت دانشگاه  www.svu.edu


 در دانشگاه آکسفورد انگلیس ضوابط پوشش به گونه ای است که دانشجویان باید لباس مطلوب دانشگاه را بپوشند و از پوشیدن لباس های باز و بدن نما و مدل‌های افراطی مو خودداری کنند. لباس زنان نباید پشت‌باز یا بدون آستین، تنگ و بالای زانو باشد. ضمناً بالا بردن خط ریش، گذاشتن ریش بزی و خالکوبی برای دانشجویان پسر غیر مجاز می باشد.

وب سایت دانشگاه  www.ox.ac.uk


در دانشگاه گریل ویل شمالی (آمریکا)،استفاده از پیراهن و بلوزی که بخشی از شکم را نمایان می سازد، تاپ های تنگ،جنس حریر یا تور و جلیقه بدون پیراهن مجاز نبوده، در این دانشگاه رنگ کردن مو، آرایش‌کردن و استفاده از زیور آلات غیر مجاز بوده و به دلایل امنیتی استفاده از لباس و شلوارک های بگ مجاز نیست.

وب سایت دانشگاه  www.ngu.cdu


در دانشگاه ایالتی جنوب غربی میسوری (آمریکا)، استفاده از شلوارک های کوتاه، پیراهن های رکابی، لباس های جین (لی) پاره و چاک دار، تردد با دمپایی و یا پای برهنه بودن، استفاده از زیور آلاتی که نیازمند سوراخ کردن اعضای بدن باشد و هر گونه خالکوبی مجاز نمی باشد. لازم به ذکر است مدیر قسمت “موفقیت دانشجویی” این اختیار را دارد که شیوه های آرایش مو، صورت و پوشش غیر عادی را رد و غیر قابل قبول اعلام نماید.

وب سایت دانشگاه  www.missouristate.edu


درکالج برات ( ترکیه) پوشش بایستی به نحوی باشد که باعث حواس پرتی اشخاص و مانع تمرکز آنها بر روی درس نشود؛لباس ها نباید بیش از حد تنگ یا گشاد باشند، پوشیدن تی شرت، دامن‌های تزیین شده با دکمه، ژیان و هرگونه تزیین روی لباس مجاز نبوده و یقه پیراهن دانشجویان بایستی بسته و مرتب باشد. شایان ذکر است که خط ریش دانشجویان پسر نباید از میان گوش پائین‌تر بیاید و استفاده از هر گونه جواهرآلات به جز ساعت و یک جفت گوشواره (البته برای دختران)، مجاز نمی‌باشد


در دانشگاه ایالتی فلوریدا ( آمریکا)، شلوار ها و دامن هایی که دانشجویان می پوشند نباید بیش از حد کوتاه باشند. شلوار های کشی به استثنای یونیفرم ورزشی دانشگاه ایالت فلوریدا قابل قبول نبوده، شلوار ها،شلوارک ها، دامن ها و پیراهن های دختران دانشجو باید از رنگی یکدست و یکسان برخوردار بوده و اندازه شلوارک ها، دامن ها و پیراهن های زنانه نباید کوتاه تر از سر زانو باشند.

وب سایت دانشگاه  www.isu.edu 

در دانشگاه لایبرتی ( آمریکا) که عمده‌ترین هدف آن تعلیم دانشجویان به عنوان ” قهرمانان خدمتگزار عیسی مسیح ” است برای داشتن منش و رفتاری عیسی گونه، دانشگاه، معیارهایی برای پوشش در محیط دانشگاهی، مشخص و وضع نموده است. در این راستا پاکیزگی و آراستگی از اهمیت برخوردار بوده و از دانشجویان انتظار می‌رود در همه حال عفت را در پوشش خود مراعات کنند. شیوه‌های متفاوت پوشش و آرایش مو، که مرتبط با فرهنگ‌های متضاد هستند (بدان گونه که توسط کمیته پوشش مشخص می‌شود) قابل پذیرش نمی‌باشد. موها باید به گونه‌ای کوتاه شوند که روی گوش‌ها، یقه و ابروان را در هر وضعیتی نپوشاند. آرایش موی دم اسبی برای مردان غیر قابل قبول بوده و ریش‌ها باید به طور مرتب کوتاه شده باشند. شایان ذکر است در این دانشگاه هر گونه پوشش تنگ، پشت باز، توری یا یقه‌باز مخالف عفت تلقی شده و غیر قابل قبول است.

وب سایت دانشگاه  www.liberty.edu


در دانشگاه تگزاس (آمریکا)، پوشیدن لباس‌های بدن‌نما مجاز نبوده و آرایش‌های غلیظ و غیرمتعارف ممنوع است. موها باید تمیز، مرتب و به رنگ طبیعی باشند، موهای بلند باید در پشت سر جمع شده و پوشانده شوند.شلوار نباید تنگ و چسبان باشد؛ پوشیدن شلوار کتان از هر رنگ، شلوار کشی و ورزشی، جوراب شلواری، لباس زیر و عرق‌گیر، مجاز نمی‌باشد.

وب سایت دانشگاه  www.utexas.edu


در دانشگاه باب جونز(آمریکا)، تاتو کردن و آرایش بیش‌از حد قابل قبول نیست. موها باید به سبک مرسوم و سنتی باشند. تراشیدن، ‌خط انداختن و انداختن و آشفته و درهم برهم کردن موها مجاز نمی‌باشد. همچنین رنگ کردن یا های‌لایت‌کردن موها ممنوع است.اندازه خط ریش نباید پایین‌تر از گوش باشد. همچنین برای آقایان، استفاده از گردنبند، گوشواره و دستبند مجاز نمی‌باشد.

وب سایت دانشگاه  www.bju.edu


در دانشگاه بریستول(انگلستان)، لباس باید حداقل بدن را از شانه تا زانو بپوشاند، عریان نمودن بخش بالای سینه ممنوع بوده و پوشیدن شلوارهای “لی ” و شلوارک مجاز نیست. همچنین لباس‌ها نباید حاوی علائم، نشان‌ها و تصاویر برجسته باشند.

وب سایت دانشگاه  bristol.ac.uk


دردانشگاه استمپ فورد بنگلادش، هر یک از دانشجویان بایستی به گونه‌ای محترمانه و شایسته لباس بپوشند تا از دانشجویان شایسته و پرافتخار دانشگاه استمپ فورد محسوب گردند لذا پوشیدن تی‌شرت، استفاده از لباس‌های تحریک‌آمیز (شهوت‌انگیز) و وسوسه‌انگیز و شلوار جین مجاز نیست.


در دانشکده آلن (آمریکا)، ضوابط لباس دانشجویی برای خانم‌ها و آقایان یکسان است. این لباس‌ها، شامل شلوارهای سفید و تاپ‌هایی به رنگ بنفش می‌باشند. شایان ذکر است که بلندی و سبک لباس باید متناسب با اندازه شلوار و فیزیک هر شخص باشد. هیچ یک از انواع لباس‌های جین، شلوار سفید، سوئیت شرت، شلوارک، دامن‌های چاک‌دار و تی‌شرت مجاز شمرده نمی‌شوند.

در دانشگاه بریگهام آیداهو(آمریکا)،نوع پوشش باید متعادل بوده و از نظر اندازه، طول، سبک و تناسب برای مناسبتهای مختلف مناسب باشد؛ لباس مردان و زنان باید نشانگر جنسیت آنان باشد و در عین حال از مدلهای عجیب و غریب و نامتعارف اجتناب به عمل آید. در این دانشگاهاستفاده لباس چسبان و آرایش عجیب و غریب ممنوع است.
 

با عنایت به موارد پیشگفت بایستی اذعان نمود که پوشش مناسب با شئونات دانشجوئی در تمامی دانشگاه های جهان مورد توجه مسئولین دانشگاه بوده و توسط دانشجویان نیز رعایت می گردد. به عبارت دیگر دانشگاه دارای دوکارکرد تربیت و تعلیم می باشد که به مصداق ” و یزکیهم و یعلمهم الکتاب والحکمه” وظیفه تربیتی آن بر جزء تعلیمی آن تقدم دارد.
۰ نظر

بد پوشش ها

دریافت
حجم: 4.1 مگابایت




۴ نظر